Hoogvliet biedt Nederlandse consumenten vanaf vandaag de mogelijkheid online te kopen. De boodschappen kunnen voor 2,49 euro worden afgehaald bij om te beginnen veertig supermarkten van de keten in Midden- en West-Nederland.
Het nieuwe concept van Hoogvliet heeft de naam ‘Klik&Klaar’ meegekregen. Ongeveer de helft van de supermarkten beschikt al over speciale afhaalbalies om e-commerce te faciliteren. Bezorgen doet Hoogvliet niet en daar liggen ook geen concrete plannen voor. De fulfilment van online orders vindt plaats in een speciaal distributiecentrum in Alpen aan de Rijn.
‘Tien jaar geen winst’
‘Dit is de toekomst. We weten dat een deel van de handel verhuist naar internet’, zei Leen Hoogvliet eerder over de start met e-commerce. De eigenaar toonde zich tegenover Distrifood realistisch over het rendement van de online verkoopactiviteiten; hij verwacht dat Hoogvliet er de eerste tien jaar geen winst op zal maken. ‘Daarvoor zijn de kosten te hoog.’
Jumbo Supermarkten
Zoals een paar jaar geleden voorspeld, blijkt click & collect de katalysator voor e-commerce in food. In oktober bevestigde Jumbo Supermarkten aan Twinkle dat de Brabantse keten werk maakt van e-commerce. De verder nog altijd niet gecommuniceerde ambities worden op dit moment door een team in Den Bosch uitgewerkt.
Hieronder ziet u een introductievideo over Klik&Klaar van Hoogvliet:
Een recente presentatie van e-commerce manager Bas van der Krogt over Klik&Klaar vindt u hier.
Al vanaf de start in januari maak ik gebruik van Klik&Klaar. Vooraf had ik zo mijn twijfels over de versheid van de producten, maar dat was ongegrond. De service is snel en perfect. En zelfs de dame bij de afhaalbalie weet nu wie ik ben, dat is in de fysieke winkel niet zo!