Twinkle | Digital Commerce

Genomineerden Cross Border Challenge aan de slag

2017-05-28
180101
  • 4:27

Drinkguarana.nl, Lady's Secret en Prins Petfoods zijn genomineerd voor de Cross Border Challenge. Met een sponsorpakket ter waarde van 3000 euro wagen ze de stap over de grens. Ze hebben een jaar de tijd om zich te bewijzen, waarna er een winnaar wordt aangewezen.

Tekst: Marieke Verdonk

Drinkguarana.nl naar Duitsland
Drinkguarana.nl is een onderdeel van Let's go Brazil. Let’s go Brazil brengt Brazilië naar Nederland en Nederland naar Brazilië. Let’s go Brazil is het centrale portaal. Hier wordt nieuws geplaatst met betrekking tot de sportevenementen (WK voetbal, Olympische spelen), nieuws over Brazilië, recepten en fun facts. De verkoop loopt via de drie webshops: Drinkguarana.nl, Havaiana.nl, Letsflybrazil.nl.

Sinds een half jaar bestaat de Nederlandse tak van Let’s go Brazil. Duitsland - net als Nederland een sportland bij uitstek - staat nu op de rol, in aanloop naar het WK. ‘We beginnen met Trinkguarana.de’, vertelt Jerry van Leeuwen, eigenaar van Let’s go Brazil. ‘Het blikje frisdrank is een laagdrempelig product en heeft een hoog knuffelgehalte. Brazilianen die hier wonen, vinden het leuk, maar ook mensen die in Brazilië zijn geweest herkennen het.’

De grootste uitdaging voor van Leeuwen en zijn team is om voldoende Duitse content te genereren. Een belangrijker drager wordt Facebook. ‘In Nederland werk dat goed, daar komen veel verkopen uit. In Duitsland is Facebook ook heel groot. We hebben een aantal tekstschrijvers die de content gaan verzorgen.’ Van Leeuwen durft niet te zeggen of over een maand of drie de verkoop via Drinkguarana.de al loopt. ‘Dat zal moeten blijken. We gaan er heel open in.’ Omzetdoelstelling: in het eerste jaar 20.000 euro, daarna jaarlijks 45.000 euro.
 
Prins Petfoods naar Frankrijk
Prins Petfoods is een producent van natuurlijke honden- en kattenvoedingen. De verkoop verloopt via diervoedingsspeciaalzaken, zowel offline als online. De leverancier is - vanwege het kanaalconflict - niet van plan om in Nederland zelf direct aan de consument te gaan verkopen. Om de stap naar het buitenland te zetten is het online kanaal juist wel interessant. ‘Het heeft voor ons geen zin om als - onbekend - diervoedingsmerk in het buitenland bij ketens binnen te komen', vertelt Marlou Mulders, sales- en marketingmanager bij Prins. 'Daarom hebben we ervoor gekozen om dit online aan te pakken. We zoeken in het desbetreffende land een partner die dit platform gaat opzetten en beheren. De Franse partner in dit geval wordt de eigenaar van de online shop.’

Prins wil niet alleen een webshop starten in Frankrijk, maar zet om zich te onderscheiden in op een compleet platform met een uitgebreid adviesportaal, een community waar kennis en kunde centraal staan en een zogeheten ‘huisdierencafé’, een plek waar huisdiereigenaren elkaar kunnen ontmoeten. Bijzonder is dat Prins dit platform faciliteert, maar dat de partner naast de voedingen van Prins ook producten van concurrenten gaat aanbieden om traffic naar de website te krijgen.

Het platform, Kanizoo.fr, moet half november live gaan, evenals de corporate site Prinspetfoods.fr. ‘We zijn nu druk bezig met de techniek, de logistiek, het bepalen van de voorraden en dergelijke’, vertelt Mulders. ‘Het is technisch een behoorlijke uitdaging omdat we niet alleen een webshop, maar ook een adviescentrum willen zijn.’

Mulders hoopt dat over een maand of drie de community op gang is gekomen, maar verwacht dat de verkoop nog beperkt zal zijn gezien de opstartfase. Voor het zakelijke deel, waar alleen Prins-producten worden verkocht, verwacht Mulders dat in januari de eerste grootverbruikers zich hebben aangemeld. Omzetdoelstelling: 200.000 euro in het eerste jaar en binnen vijf jaar een miljoen euro per jaar.

Lady's Secret naar Duitsland
Niet alleen de naam, maar ook de verpakking doet erotische artikelen vermoeden. Lady’s Secret staat echter voor 'hippe inlegzooltjes voor dames'. Wilfred Meijers verkoopt het product al in Nederland en België. 'De Duitse markt is vergeven van de gelproducten, dus zooltjes op basis van gels. Volgens de fabrikant kom ik er met dit alternatief niet tussen, maar ik zie zeker mogelijkheden.' Meijers' optimisme is ingegeven door het feit dat hij al zo nu en dan bestellingen ontvangt uit Duitsland én dat de Duitse designerwebsite Fab hem heeft benaderd voor verkoop. 'We hebben al twee keer met succes geleverd en ze waren erg tevreden.' Lady-s-secret.de is live en Meijers richt zich op dit moment op het genereren van traffic. ‘Dat is nu de grootste uitdaging’, zegt hij.

‘Fashionchick neemt mijn product op op hun Duitse site. Ik heb een afspraak met de consultants van Dexport die me gaan helpen met het AdWords-stuk en andere manieren om traffic te genereren, zoals werken met vergelijkingssites en linkbuilding. Daarnaast ga ik met een persbericht de pers opzoeken.’ Meijers hoopt over een maand of drie traffic en omzet te hebben. ‘Al is het maar een paar honderd euro. Als er maar progressie inzit.’ Omzetdoelstelling: in het eerste jaar 6000 euro en doorgroeien naar 60.000 euro per jaar.



Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2013.