Twinkle | Digital Commerce

‘Een tiende online aankopen tijdens feestdagen via mobiel’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:17

In Nederland wordt in de maanden november en december naar verwachting 10,5 procent van de online aankopen via mobiele apparaten gedaan. Dat voorspelt Adobe aan de hand van zijn onlangs gepubliceerde Digital Index.

In de Digital Index worden op basis van data-analyse voorspellingen gedaan over het aankoopgedrag in Europa en de Verenigde Staten in de feestmaanden november en december 2013. Voor de studie is de data gebruikt van meer dan vijfduizend grote bedrijven wereldwijd die Adobe Marketing Cloud hanteren.

Voor Europa is de verwachting dat 12,4 procent van alle online aankopen in de feestmaanden mobiel wordt gedaan. Dit is een stijging van 68 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de VS wordt waarschijnlijk 14 procent van de online aankopen mobiel gedaan, een stijging van 40 procent ten opzichte van 2012. ‘Als de verwachtte groeipercentages in Europa en de VS zich voortzetten, dan zal het percentage mobiele aankopen in Europa in 2014 gelijk zijn aan de VS, of deze zelfs iets overstijgen’, meldt Adobe.

Piek in online verkoop
In Nederland zal de hoogste online omzet dit jaar naar verwachting op 16 december worden geboekt. Op die dag zal het bruto verkoopcijfer 1,74 keer hoger zijn dan het dagelijks gemiddelde in 2013. De hoogste online omzet wordt in Europa op 9 december geboekt. Dan ligt het verkoopcijfer 2,74 keer hoger dan gemiddeld. De piek in online shopping ligt voor geheel Europa in de week van 9 tot en met 13 december, wanneer 1,42 keer meer wordt gekocht dan op een gemiddelde verkoopdag van dit jaar.

‘Transacties via smartphone groeit harder’
‘De snelle groei van mobile shopping in Europa moet voor retailers een duidelijk signaal zijn dat een goede mobiele strategie geen luxe is, maar een wezenlijk onderdeel van hun succes’, zegt Mark Phibbs, vice president of EMEA Marketing, Adobe. ‘Hoewel tablets in veel gevallen drie tot vijf keer meer online sales generen voor retailers dan smartphones, zien we retailtransacties via smartphones in alle onderzochte Europese landen sterker groeien dan de retailtransacties op tablet. Deze ontwikkeling wordt ongetwijfeld ingegeven door de introductie van smartphones met een groter scherm. Retailers moeten zich er dus van bewust zijn dat in een mobiele strategie niet alleen tablets maar ook smartphones moeten worden meegenomen.’

M-commerce Monitor
Uit de M-commerce Monitor, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor, bleek begin vorige week dat een kwart van de Nederlandse webshoppers aankopen doet op mobiele devices. Volgens Blauw Research tekenden tablets en smartphones in de eerste helft van dit jaar al voor 11 procent van de totale online consumentenbestedingen ofwel 550 miljoen euro.

Holiday shopping season
Adobe bracht ook een voorspelling uit over het Amerikaanse holiday shopping season. Volgens het bedrijf wordt Cyber Monday, op 2 december aanstaande, de drukste dag in de Amerikaanse webwinkelgeschiedenis tot dan toe.

Lees ook:
-
Google’s voorspellingen voor het holiday shopping season (6-11-2013)