Online retailers die internationaal willen gaan met hun handel kunnen het beste beginnen met e-commerce in China en Japan. Dat volgt althans uit de Global Retail E-Commerce Index van adviesbureau A.T. Kearney. Nederland staat negentiende op het lijstje met dertig landen.
A.T. Kearney baseert de aantrekkelijkheid van de verschillende landen voor internationale expansie op scores in vier criteria: de omvang van de online markt, het consumentengedrag, de infrastructuur (inclusief logistiek en betalingen) en het groeipotentieel. De gebruikte data komen onder andere van de Wereldbank, Euromonitor en het World Economic Forum, schrijft Internet Retailer.
China
China herbergt nu al 220 miljoen webshoppers, maar gelet op de 517 miljoen internetgebruikers en 1,36 miljard inwoners is er nog heel veel groeipotentie. Behalve de internettoegang en de algemene welvaart zal ook de e-commerce infrastructuur flink verbeteren, is de verwachting. Volgens A.T. Kearney zullen de Chinese online consumentenuitgaven de komende vijf jaar verviervoudigen, tot meer dan 200 miljard euro.
Top 5
De online consumentenbestedingen in runner-up Japan groeien minder hard, in de komende vijf jaar met in totaal 54 procent tot zo’n 60 miljard euro. Rakuten, uit Japan zelf, en Amazon investeren momenteel flink in het land van de rijzende zon. Ook de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Zuid-Korea staan in de top 5 van A.T. Kearney. Nederland bezet de 19e plek op de lijst, achter grotere continentaal Europese landen als Duitsland (6e), Frankrijk (7e) en Italië (15e). Ook Zweden (16e) en Slowakije (17e), landen met minder inwoners, prijken hoger op de lijst.
Forrester-lijst
Forrester Research voerde eerder dit jaar een soortgelijk onderzoek uit. De Verenigde Staten voeren de ‘potentielijst’ van het eveneens Amerikaanse bureau aan, vóór China en Japan; hoewel de Chinese e-commerce markt de Amerikaanse binnenkort omzettechnisch voorbijstreeft, dicht Forrester bedrijven vooralsnog meer groeikansen toe in de VS. Ons land bezet de zevende plek op de eerste Forrester Readiness Index.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘China en Japan hebben de meeste e-commerce potentie’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.