Twinkle | Digital Commerce

‘China nog dit jaar grootste e-commerce land’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:38

China neemt dit jaar de koppositie van de Verenigde Staten over in e-commerce. Dat voorspelt het Amerikaanse onderzoeksbureau Bain & Company naar aanleiding van een recente studie. E-commerce in China groeit volgens de voorspellingen tot 2015 per jaar met 32 procent.

De Verenigde Staten is momenteel het grootste e-commerce land ter wereld met een omzet van 225 miljard dollar (171 miljard euro) in 2012. China is echter hard op weg om deze koppositie over te nemen met 210 miljard dollar (159 miljard euro) aan omzet vorig jaar. De e-commerce branche in China groeide tussen 2009 en 2012 met 71 procent per jaar en zal naar verwachting van 2013 tot 2015 per jaar met 32 procent groeien. De dit jaar online gegenereerde omzet moet daardoor volgens Bain & Company op 277 miljard dollar (210 miljard euro) uitkomen.

De e-commerce branche in Verenigde Staten groeit daarentegen ‘slechts’ met 13 procent per jaar in de periode tussen 2009 en 2015. De online omzet in de VS zal daarom dit jaar naar verwachting uitkomen op 254 miljard dollar (193 miljard euro), berekent Internetretailer.com.

Alibaba
De Chinese e-commerce markt wordt gedomineerd door Alibaba. Lac Tran van Web2Asia sprak in juni van een monopolie. Alibaba tekent volgens Tran voor 60 tot 65 procent van de hele Chinese e-commerce markt. ‘Via de verkoopsites vinden iedere minuut meer dan vijftigduizend transacties plaats. Daarnaast is Alibaba dominant in payments, in webanalyse en noem maar op.’

Opnieuw beginnen
Europese bedrijven die in China willen verkopen kunnen dan ook niet om de e-commerce reus heen. Aanwezigheid op Alibaba’s marketplace Tmall is zo’n beetje een must voor internationale (retail)merken die willen profiteren van de groeiende markt. ‘Om te kunnen slagen in China moet je Google, Facebook en Twitter bijvoorbeeld simpelweg wegdenken, die tellen totaal niet mee. Eigenlijk moet je alles wat je weet vergeten als je hier begint’, vertelde Tran.

Lees ook:

- Webverkoop in China, 10 aandachtspunten, (29 mei, 2013)