Twinkle | Digital Commerce

Vijf retailers die Google+ inzetten als klantcontactkanaal

2018-06-07
180101
  • 2:57

Google+ wordt door lang niet alle (online) retailers gebruikt als social klantcontactkanaal. Zelfs in de Verenigde Staten, waar de grootste retailers volgens Matt Ridout van Econsultancy.com zouden moeten weten hoe zij Google+ kunnen inzetten, lijkt het nog niet duidelijk hoe Google+ van toegevoegde waarde kan zijn voor het bedrijf. Ridout geeft vijf voorbeelden van Amerikaanse (online) retailers die Google+ zeer actief gebruiken.

1. H&M (3,3 miljoen volgers)
H&M is volgens Ridout populair bij consumenten vanwege de unieke content die de retailer op zijn Google+-pagina biedt. Dagelijks plaatst H&M vier nieuwe ‘items’ op zijn pagina in de vorm van een video, een afbeelding of een fotoalbum.

Fans reageren massaal op de content via comments en '+1's'. Ook worden de afbeeldingen en video’s vaak gedeeld. Eén van de succesfactoren van H&M’s Google+-pagina worden gevormd door de custom made afbeeldingen die speciaal voor Google+ zijn geoptimaliseerd. Het is volgens Ridout duidelijk dat H&M weet hoe het zijn fans op Google+ moet vasthouden en verbinden met het merk.

Een verbeterpunt voor H&M zou zijn om het eigen YouTube-account te verbinden met de Google+-pagina. Deze link bestaat nu nog niet, waardoor fans op YouTube niet direct de weg naar Google+ zullen inslaan. Deze link kan voor nog meer traffic naar de Google+-pagina zorgen.

2. Asos (2,2 miljoen volgers)
Asos was één van de eerste retailbedrijven die werk maakte van zijn Google+-pagina door regelmatig content te plaatsen over de nieuwste fashionitems. Anders dan H&M heeft Asos wel een link gelegd tussen de video’s in zijn Google+-kanaal en Youtube.com, waardoor Asos waarschijnlijk meer reacties genereert op zijn video’s dan H&M.

Daarnaast gebruikt Asos animated gif-afbeeldingen in zijn berichtgeving. Deze afbeeldingen stimuleren de reacties op, en het delen van, het bericht, aldus Ridout. De gif-afbeeldingen zijn alleen voor Google+ bedoeld, aangezien Twitter en Facebook dergelijke afbeeldingen niet ondersteunen.

3. Topman (933.000 volgers)
Topman update zijn Google+-pagina dagelijks met zo’n drie posts. In deze berichten informeert de retailer de consument over de nieuwste producten in de shop en verwijst het bedrijf naar artikelen uit zijn eigen papieren Topman Magazine.

Om fans te stimuleren meer van zich te laten horen hanteert Topman een beloningsstrategie. Deze houdt in dat de fans die het meest ‘aanwezig’ zijn op het platform - gemeten naar +1’s en reacties - en de content het meest delen, worden gepromoveerd tot Google+-VIP. Voor hen gelden speciale prijzen in de webshop van Topman. Hoe Topman bepaalt wie toegang krijgt tot deze prijzen, is niet bekend.

'Het beloningssysteem is in strijd met Google+’s voorwaarden, omdat het als doel heeft om meer shares en +1’s te krijgen’, zegt Ridout. ‘Maar aangezien Topman de strategie al enige maanden hanteert, zal dit specifieke concept waarschijnlijk goedgekeurd zijn door Google+.’

4. Uniqlo (709.000 volgers)
Uniqlo post regelmatig nieuwe berichten in de vorm van geanimeerde gif’s en ‘gewone’ afbeeldingen. De retailer is minder gefocust op het promoten van de afzonderlijke producten op Google+, meer op de beleving van producten en de lifestyle van fans.

Een pluspunt van Uniqlo, volgens Ridout, zijn de fotoalbums met beeldmateriaal van sport- en culturele evenementen. Zo komen consumenten die googlen op onder andere 'Wimbledon' ook op de Google+-pagina van Uniqlo terecht.

5. Farfetch (78.000 volgers)
Farfetch post tussen de twee en vier berichten per dag op zijn Google+-pagina. Daarbij maakt de retailer gebruik van gif’jes en stilstaande afbeeldingen. Aan de hand van de ‘Daily Fashion Fix’ adviseert Farfetch zijn fans dagelijks over welke Farfetch-kleding zij die dag zouden kunnen combineren tot een outfit.

Farfetch blinkt uit vanwege de Google Hangouts die het bedrijf op zijn Google+-pagina plaatste ter gelegenheid van zijn vijfde verjaardag. In deze hangouts staan how to-video’s over diverse onderwerpen (voorbeeld: How to make a pinata).

Bron: Econsultancy.com