Nederlandse verkopers op afstand zagen hun omzet afgelopen augustus met 6,1 procent toenemen ten opzichte van augustus vorig jaar. Het is de kleinste online omzetgroei in een half jaar. Ondertussen blijft de fysieke detailhandel krimpen.
Dat blijk uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het CBS brengt maandelijks omzet- en afzetcijfers naar buiten over de Nederlandse detailhandel. In de eerste zes maanden van dit jaar kwam de gemiddelde groei uit op 9 procent, berichtte Twinkle eerder. Juli was goed voor een plus van 11 procent.
Relatief
Presteerden de ‘postorderbedrijven en internetwinkels’ in augustus minder dan daarvoor, de detailhandel deed het overall iets beter. Althans relatief: de omzet kwam afgelopen augustus 0,7 procent lager uit dan in dezelfde zomermaand vorig jaar. Dat was vooral te danken aan de gestegen prijzen (plus 2,4 procent), want het volume daalde met 3,0 procent. Vooral doe-het-zelfzaken (min 9,1 procent) en verkopers van consumentenelektronica (min 6,1 procent) leverden opnieuw behoorlijk in.
Ergste dip
In de eerste helft van 2013 namen de totale detailhandelsbestedingen in Nederland nog met 2,4 procent af, sterker dus dan in augustus. Onderstaande figuur brengt de ontwikkeling van de omzet en het volume van de Nederlandse detailhandel over de afgelopen jaren in beeld, op basis van een driemaandsgemiddelde. De ergste dip lijkt achter de rug:
‘Helft retailers lijdt verlies’
De druk op de consumentenbestedingen blijft vooral in de (fysieke) non-food voelbaar. Alfa Accountants becijferde dat 48 procent van alle winkeliers inmiddels verlies lijdt, aldus De Telegraaf vanochtend. Volgens Jan Meerman, voorman van detailhandelsorganisatie InRetail, is dat nog een positieve inschatting; hij denkt dat meer dan de helft van de winkeliers met verlies draait.
'Via postorder en internet'
Het CBS brengt maandelijks overigens alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. Ten aanzien van de data over 'detailhandel via postorder en internet' tekent het bureau aan: 'De cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die reguliere winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: 6 procent omzetgroei voor webwinkels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.