Twinkle | Digital Commerce

12 tips om de conversie via de smartphone te vergroten

2017-11-09
180101

De conversie voor webwinkels via de desktop en het tablet is nog altijd hoger dan via de smartphone. Dit heeft vooral te maken met de grootte van het scherm waarop de gebruiker moet navigeren. Toch is het raadzaam voor online retailers om de webshop ook aan te passen aan het scherm van de smartphone.

David Moth van Econsultancy.com geeft twaalf tips over hoe u uw webwinkel kunt aanpassen aan de smartphone om de conversie via dit apparaat te verhogen.

1. Zorg voor een mobiele site
Dit is een tip die al door veel retailers is opgevolgd, maar belangrijk blijft om te vermelden. Als een webshop een mobiele site heeft, dan verhoogt hij al automatisch zijn conversie. Consumenten blijven namelijk niet hangen op een site waarop zij steeds moeten zoomen of pinchen om de content te kunnen lezen of om een product te kopen.

2. Beperk in aanmeldformulieren het aantal invulvelden
Als een consument een artikel in uw webshop wil aanschaffen, dan zal hij zich meestal moeten aanmelden op uw site. Maak op aanmeldformulieren gebruik van zo weinig mogelijk invulvelden. Eigenlijk is het de bedoeling dat u alleen velden toont die zeker ingevuld moeten worden. Optionele velden nemen alleen maar ruimte in beslag die u niet heeft op het scherm van een smartphone.

Het is raadzaam om de consument te helpen bij het invullen van het aanmeldformulier. Maak bijvoorbeeld gebruik van een koppeling met Facebook of een postcode tool die het adres aan de hand van de postcode en het huisnummer automatisch invult. Hoe sneller de consument door het aanmeldproces is, hoe beter.

Zorg er ook voor dat de invulvelden groot genoeg zijn om te selecteren met de duim. In de voorbeelden hieronder toont de modeketen Debenhams een beter aangepast aanmeldformulier voor de smartphone dan New Look.

 

3. Dwing klanten niet om zich aan te melden
Naast de check-out is het beter om consumenten niet te dwingen om zich aan te melden op uw site. Veel bezoekers zullen dit als een te grote hobbel ervaren om te winkelen op uw site en zullen de shop al snel verlaten. Als u consumenten om persoonlijke gegevens wilt vragen, dan kunt u slimme woordtrucjes gebruiken om hen toch over te halen zich aan te melden.

Asos heeft het bijvoorbeeld in onderstaand voorbeeld niet over ‘registration.’ In plaats daarvan heeft de retailer het woord ‘continue’ op de aanmeldbutton geplaatst. Ondanks dat de consument hetzelfde aanmeldformulier achter de link vindt, zal hij sneller op de continue-button klikken dan als er vermeld wordt dat de gebruiker zich achter de button moet registreren.

4. Bied alternatieve betaalmethodes
Bied klanten diverse soorten betaalmethodes aan in de check-out. Dit kan de conversie via de smartphone helpen verhogen. Opties als betaling via creditcard, PayPal, iDeal en achteraf betalen zorgen ervoor dat uw klant de winkelwagen niet snel zal verlaten, omdat er altijd een passende betaalmethode voor hem bij zit.

5. Bied afhalen in fysieke winkel aan
Uit onderzoek van Google blijkt dat 40 procent van de gebruikers die via Google zoeken, op zoek zijn naar diensten of producten die in de buurt aanwezig zijn, vertelt Moth. Retailers zouden hier gebruik van kunnen maken door een afhaaloptie aan te bieden voor bestellingen in de mobiele site. Via GPS kan de dichtbijzijnde fysieke winkel van de retailer worden gevonden om bestellingen daar af te halen of om te checken of een product op voorraad is in die bewuste vestiging.

6. Snelheid
De snelheid van een mobiele site op de smartphone bepaalt voor een groot gedeelte of shoppers op uw site blijven om te kopen. Een studie van Akamai toont aan dat 47 procent van de consumenten verwacht dat een website binnen twee seconden laadt, zegt Moth.

Voor de mobiele telefoon is dit een uitdaging, omdat het 3G-signaal op de smartphone vaak niet even sterk is tijdens de gehele browsesessie van een gebruiker. De online retailer dient er dus alles aan te doen om zijn site snel en ‘licht’ te houden. Google helpt retailers hier bijvoorbeeld mee met zijn Google GoMo tool.

7. Beperk het aantal navigatielagen
Mobiele gebruikers zijn ongeduldig en willen snel op de juiste plek zijn. U kunt hen hierbij helpen door het aantal lagen in de navigatie te beperken. Moth raadt een maximum van drie lagen aan voor een mobiele site. ‘Anders bent u afhankelijk van hoe snel elke pagina laadt om uw bezoeker op de site te houden.’

8. Gebruik grote afbeeldingen
Vanwege het kleine formaat van het scherm van een smartphone is het een uitdaging om productafbeeldingen goed uit te laten komen. De afbeeldingen moeten immers groot genoeg zijn om de consument een goed beeld te kunnen geven van hoe het product eruitziet.

Om uw conversie te verhogen is het aan te raden om heldere afbeeldingen te gebruiken met een witte achtergrond. Er zijn diverse manieren om afbeeldingen goed te tonen. De afbeeldingen in de H&M-app nemen bijvoorbeeld het gehele scherm in beslag, terwijl Walmart.com een kleinere productafbeelding toont.

 

9. Leid bezoekers direct naar de check-out
Mobiel design gaat er hoofdzakelijk over dat de consument zo min mogelijk stappen hoeft door te lopen om een product te kunnen kopen. Zorg er dus voor dat de check-outpagina direct laadt als een bezoeker een product in de winkelwagen legt, zegt Moth. Hij stelt wel dat deze regel alleen geldt als consumenten telkens maar één item per bezoek aanschaffen. Als uw klanten voornamelijk doorbladeren naar meer items om te kopen, dan hoeft deze tip niet te gelden.

10. Click-to-call
Onderzoek van Google toont aan dat 61 procent van de smartphonegebruikers een telefoongesprek aangaat nadat hij online heeft gezocht naar een product of dienst in de buurt. Retailers dienen dus het telefoonnummer van de dichtbijzijnde fysieke winkel te tonen in de mobiele site. Deze click-to-call buttons moeten gemakkelijk te bedienen zijn vanaf de smartphone.

 

11. Gebruik grote en kleurrijke buttons
Grote call-to action buttons zijn volgens Moth een must voor elke mobiele site. Deze buttons vallen op op de site en zijn gemakkelijk te bedienen met de duim. ‘De calls-to-action moeten ongeveer 44x44 pixels groot zijn en omringd zijn door een witrand om verkeerde kliks te voorkomen.’

In het voorbeeld hieronder is Walmart.com gebruiksvriendelijker voor de smartphone dan Sears.com.

 

12. Zoekfunctie prominent aanwezig
Zorg ervoor dat de zoekfunctie op uw site prominent aanwezig is. Zo kunnen smartphonegebruikers het gezochte product snel vinden. Houd rekening met de volgende punten:

- houd de zoekfunctie op dezelfde plek in de gehele site
- laat de zoekfunctie resultaatsuggesties aan de gebruiker doen om producten nog sneller te kunnen vinden.