Twinkle | Digital Commerce

‘We missen het talent, de kennis en de financiering’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:48

Nederland mist vooralsnog het talent, de kennis en de financiering om te profiteren van de groei van internationale e-commerce. ‘Als we niks doen blijven we heel klein, dat weten we zeker. China rukt op. We zijn een klein landje, maar dat betekent niet dat we geen grote dingen kunnen doen.’

Dat zei Miranda Berkhof van McKinsey zojuist op Shopping Today, het congres in Almere dat is gerelateerd aan onderzoeksprogramma Shopping2020. Berkhof presenteerde de eerste resultaten van een van de expertgroepen van Shopping2020, over cross-border (e-)commerce.

Naar 5 miljard euro
De expertgroep verwacht dat het mogelijk moet zijn voor Nederlandse e-commerce bedrijven om de verkopen aan buitenlandse webkopers flink te laten groeien. Afgelopen jaar verdienden ze samen zo’n 0,6 miljard euro aan shoppers buiten Nederland, vooral aan Belgen en Duitsers. Het bedrag zou met de juiste stimuleringsmaatregelen kunnen groeien tot 5 miljard euro in 2020, besteed door een veel internationaler publiek. Worden er geen maatregelen genomen, dan komen de cross-border verdiensten in 2020 op niet veel meer dan 1 miljard euro uit.




Ambitie
Volgens Berkhof is het allereerst van belang dat er een ambitie wordt gedefinieerd. De expertgroep heeft verschillende ambitieniveaus naast elkaar gelegd en gaat de komende maanden acties beschrijven die tot de bijbehorende groei van de grensoverschrijdende verkopen zouden moeten leiden. 'Voor een groot deel bepalen wij samen waar we uitkomen in 2020’, zei Berkhof vanochtend tegen het publiek in Topsportcentrum Almere.


'Lage landen Silicon Valley'
Berkhof riep op tot de ontwikkeling van wat ze een ‘cross-border e-commerce academy’ en een ‘lage landen Sillicon Valley’ noemde, gericht op onder andere talentontwikkeling en kennisdeling. ‘Het gaat om de mensen, de mentaliteit en de samenwerking.’

Kopen over de grens
In een recent rapport meldde de Europese Commissie dat 41 procent van de EU-burgers afgelopen jaar een online aankoop deed en dat het percentage cross- border online shoppers groeide van 9,6 procent in 2011 tot 11 procent in 2012. In ons land, zo schreef Twinkle eerder, kocht 14 procent van de volwassenen online in een andere lidstaat.

Lees ook: ‘Europese interne markt nog ver weg’