Twinkle | Digital Commerce

‘Tweets waardevol voor reviewpagina’s Zoover’

2017-05-27
180101
  • 1:31

Zoover koppelt voortaan tweets over hotels, campings en appartementen aan zijn eigen pagina’s. ‘Op Twitter is veel relevante content te vinden over vakantiebestemmingen die waardevol is voor onze bezoekers’, zegt Luuk Roestenberg, manager new media van Zoover, in een gesprek met Twinkle.

Zoover werkt voor de Twitter-koppeling samen met het socialmediabureau Jalt. Dit bureau ontwikkelde een algoritme dat aan de hand van eerdere beoordelingen op Zoover relevante tweets zoekt. ‘Het systeem is zelflerend’, vertelt Roestenberg. ‘Dat wil zeggen dat hoe meer berichten wij bij Zoover goedkeuren voor onze site, hoe beter het algoritme wordt in het vinden van relevante tweets.’

Eerste in de branche
Zoover zegt de eerste van alle vakantiewebsites te zijn die gaat werken met Twitter-reviews. Roestenberg: ‘De tweets geven consumenten actuele informatie over een accommodatie. Als bijvoorbeeld het zwembad op een camping wordt verbouwd, dan zie je dat terug in de tweets over deze camping. Deze informatie vind je niet altijd terug in de standaard reviews op onze site.’

Paar uur vertraging
De tweets worden nu nog in een tijdsbestek van een aantal dagen ververst. ‘Omdat het algoritme tussen Twitter en Zoover in zit, kunnen we de tweets niet realtime plaatsen. Maar we hebben wel het doel om uiteindelijk de tweets te kunnen plaatsen met slechts een paar uur vertraging’, zegt Roestenberg.

Dynamic packaging
Zoover wil zich ondertussen steeds meer gaan positioneren als boekingsite. Vorig jaar december werd een voorzichtige start gemaakt met enkele retailactiviteiten. Er verscheen een checkout-functionaliteit op de site en naast het cpa-(cost per action) werd een cps-(cost per sale) model omarmd. CEO Stephan Bosman liet tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona weten dat Zoover eind dit jaar als virtuele touroperator zijn entree wil maken in dynamic packaging.

Foto: Beach accessories. Concept of summer vacations, Shutterstock.