Twinkle | Digital Commerce

‘Retailketens horen manager multichannel in directie te hebben’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:53

Retailbedrijven die zich multichannel willen ontwikkelen dienen een manager multichannel op te nemen in het managementteam. Dat stelt Laura Wade-Gery, executive director of multichannel e-commerce bij Marks & Spencer (M&S). ‘Ik ben nog steeds één van de weinige personen die zo'n functie vervult.’

Wade-Gery vertelt in een interview met Retail Week dat het belangrijk is om multichannel volledig te integreren binnen het retailbedrijf, ook in het managementteam. Wanneer dit niet gebeurt, zal het managementteam niets van de nieuwste ontwikkelingen binnen multichannel begrijpen en zullen er minder investeringen in multichannel worden gedaan, meent Wade-Gery.

Uitdagingen voor retailers
‘Een van de grootste uitdagingen voor non-pure player retailers is hoe het bedrijf digitaler en technischer kan worden gemaakt’, vertelt Wade-Gery. ‘En daarbij hoe de directie gaat begrijpen wat er speelt op het gebied van online. De directie zal sneller meer geld investeren in multichannel als er een manager multichannel is die hen continu op de hoogte houdt van de ontwikkelingen binnen het combineren van offline en online.'

Wade-Gery zegt dat zij nog steeds een van de weinige managers voor multichannel in het managementteam van een retailketen is. ‘Ik praat soms met e-commerce managers bij andere retailbedrijven die geen deel uitmaken van het managementteam. Zij vinden het moeilijk om met hun ideeën door te dringen tot de directie. De directie heeft vaak geen idee waar de e-commerce manager het over heeft, omdat hij niet is opgenomen in het hoogste team van de retailketen.’

Terug in Nederland
Marks & Spencer kwam in april van dit jaar terug naar Nederland als multichannel retailer. De keten heeft een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat geopend waarin onder andere via diverse schermen online geshopt kan worden in de webshop van M&S. Wade-Gery kwam bijna twee jaar geleden over van de Britse supermarktketen Tesco om de multichannel-activiteiten van M&S aan te sturen. ‘Mijn opdracht was om van een traditionele Britse bricks-speler, een innovatieve internationale multichannel retailer te maken. We zijn aardig op weg’, zei de multichannel director in een interview met Twinkle tijdens de opening van de winkel in Amsterdam.

Internationaal
M&S opende de afgelopen jaren dedicated landensites buiten zijn thuismarkt in Frankrijk en Ierland. Ook is de Britse warenhuisketen als pure online verkoper actief in Spanje en Duitsland. In 2014 wordt het bestaande Marksandspencer.com vervangen door een ‘multichannel platform.’, aldus Retail Week.