Twinkle | Digital Commerce

Op weg naar Silicon Valley: online reisimpressies

2017-11-08
180101
  • 1:43

Bart’s Book Store is een unieke tweedehands boekenwinkel met meer dan 150.000 boeken in Ojai, Californië. Ojai is een uitvalsbasis voor drukke, werkende mensen uit Los Angeles, prachtig gelegen in de bergen van Los Padres. Een open bookstore bovendien, letterlijk dus, in de buitenlucht, zonder ramen of wat dan ook. Het kan ook want er valt jaarlijks maar een paar centimeter regen.

Vorige week ontmoette ik op doorreis naar het zuiden één van de eigenaren en vroeg hem naar de impact van internet op zijn business. Die was voelbaar, maar hanteerbaar dankzij de unieke positionering: locatie, locatie en locatie. Hij voorzag wel het einde van de reguliere local bookstore, zonder unieke propositie.

Op doorreis las ik in de Wall Street Journal van vorige week woensdag hoe traditionele detailhandel de wedloop met online retailing niet kan bijhouden. Op de voorpagina schetste Wall Street Journal dat het online aandeel van traditionele retailers als Staples ($10,3 mia), Wal-Mart ($7,7 mia), Sears ($ 4,2 mia), Office Depot ($4,1 mia) en Best Buy ($3,3 mia) onverminderd klein is. Ondanks meer dan twee decennia van online inspanning.

Is de traditionele retail in staat om de opgelopen achterstand op het gebied van online retailing in te halen? Dat vraagt de Wall Street Journal zich af in het artikel onder de kop ‘After Decades of Toil, Web Sales Remain Small for Many Retailers.’

Nog twee ‘op doorreis’-observaties: in Santa Barbara zag ik een winkelruitreclame van het Zweedse H&M voor hun online winkelpropositie. En daarnaast een bevestiging van wat ik eerder hoorde op een Shopping2020 Expertgroep meeting bij McKinsey in Amsterdam. Daar vertelde de Rabobank namelijk met gepaste trots dat ik op mijn doorreis in Californië geld zou kunnen pinnen in één van de 160 filialen aldaar. Dat klopte. Niet ver van Bart’s Bookstore kon ik genoeg geld ophalen voor een paar fraaie tweedehands boeken.

Deze week bezoeken we met een delegatie van zo’n 30+ CEO’s en industry leaders Silicon Valley, als onderdeel van Shopping2020, het onderzoeksprogramma naar de toekomst van (e)Commerce.