Twinkle | Digital Commerce

Chinese supermarktketen concurreert met Alibaba om vers voedsel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:50

De Chinese webretailer Yihaodian is bezig met een opmars van zijn online boodschappenserivce in het land met de hulp van het Amerikaanse Walmart. De retailer ziet brood in het snel leveren van vers voedsel in de grootste steden van China en wil daarmee de strijd aangaan met Alibaba.

Yihaodian is onlangs gestart met de levering van vers fruit aan consumenten in de steden Beijing en Shanghai. Ook wil het binnenkort vers vlees en verse groenten gaan leveren aan zijn klanten en zijn bezorggebied gaan uitbreiden naar andere grote steden als Guangzhou en Shenzhen.

Walmart, dat 51 procent van de aandelen in Yihaodian heeft, heeft zijn Chinese tak ingezet om deze ambitie waar te maken. Het bedrijf verzorgt onder andere de opslag van alle producten voor Yihaodian in zijn enorme magazijnen in China. Daarnaast heeft Walmart een belangrijke troef in handen; de supermarktketen heeft importvergunningen voor vers voedsel. Voedsel dat is geïmporteerd wordt door de Chinese consument meer gekocht dan de eigen, plaatselijke producten, zo meldt Internetretailer.com. Walmart gebruikt deze rechten al voor het verse voedsel in zijn Walmart China-vestigingen. De levering van de versie producten verzorgt Yihaodian zelf. Of het gebruik gaat maken van zijn bestaande same day delivery-dienst voor de grote steden is onbekend.

Strijd met Alibaba
Yihaodian, bekend van de duizend virtuele winkels in China, wil op het gebied van vers voedsel de strijd aangaan met alleenheerser Alibaba. Op de sites van Alibaba verkochten vorig jaar 260.000 verkopers bijna 20 miljard yuan (2,5 miljard euro) aan (verse) voedselproducten. Voor dit jaar voorspelt Alibaba dat 1 miljoen verkopers etenswaren zullen verkopen voor in totaal 50 miljard yuan (6,2 miljard euro).

Genoeg plek in de markt
Ondanks de vele verkopen op de sites van Alibaba is er volgens Internetretailer.com nog genoeg plek in de online markt voor vers voedsel. Slechts 1 procent van de etenswaren in China wordt momenteel online gekocht, meldt Alibaba. Yihaodian groeit volgens Walmart hard sinds het werd opgericht in 2008. Internet Retailer schat de omzet van het bedrijf in op 224 miljoen dollar (169 miljoen euro), wat de websupermarktketen op de 42e plek in de Asia 500 brengt, de Aziatische versie van de Twinkle100.