Twinkle | Digital Commerce

7 manieren om shopping app te promoten via mobiele site

2017-05-28
180101
  • 2:42

Het ontwikkelen van een mobiele applicatie voor uw webshop is een eerste stap. Maar om deze app dan ook gedownload te krijgen door consumenten is een tweede. Het is daarbij volgens Linda Bustos van Getelastic.com handig om uw mobiele site te gebruiken. In dit artikel daarom zeven manieren om de app te promoten tijdens een bezoek aan de mobiele site van een webshop.

1. Splash page
De splash page is een pagina die voor de hoofdpagina van een website wordt getoond. De splash page neemt daarbij de gehele paginabreedte en lengte in beslag, waardoor de hoofdpagina van een website niet direct te zien is. De splash page wordt nu vaak ingezet als promotiepagina voor de app op de mobiele site.

Het risico met een splash page is volgens Bustos dat bezoekers door het niet zien van de hoofdpagina gedemotiveerd raken om door te klikken, waardoor ze de webshop verlaten. De bezoeker is immers op zoek naar een mobiele site, niet naar een app, stelt Bustos.

Webwinkeliers hebben de neiging om bij het gebruik van een splash page aan hun eigen promootdoelen te denken, in plaats van het doel van de consument om de webshop te bezoeken. Bij de keuze voor een splash page is het raadzaam een duidelijke link te plaatsen naar de mobiele site die achter de splash page verborgen zit.


 

2. Light box
Light boxen zijn een variant op de splash pages, maar bedekken niet de gehele mobiele hoofdpagina. Omdat de mobiele site op de achtergrond te zien is, is de light box minder storend dan de splash pagina.

Ook kunt u ‘device recognition’ gebruiken om bezoekers met een tablet of smartphone direct naar de juiste app-versie te leiden.

3. App Store-banner
De app kan ook gepromoot worden in een banner bovenaan de mobiele site die direct naar de App Store leidt. De bezoeker kan er voor kiezen om de app te downloaden of de banner te verwijderen met het kruisje linksbovenin. Sommige retailers gebruiken de App Store-banner in combinatie met de splash page. Dit is volgens Bustos onnodig. Kies een van beide, stelt ze.

4. Custom banner
Als u wat meer flexibiliteit wilt in het design van de App Store-banner, dan kunt u deze ook zelf ontwerpen. Grotere banners vallen meer op, maar nemen wel meer plek in van de mobiele site. Daar moet u goed over nadenken, zegt Bustos.

5. Hero Shot
Het zogenaamde ‘hero shot’ is een custom made banner die u standaard bovenaan de mobiele site heeft staan. Anders dan de custom banner is er voor de consument dus geen mogelijkheid om de banner weg te klikken.

6. CTA-button
De CTA-button is een simpele button die in de mobiele site is verwerkt. Het is een subtiele manier van promoten van de app, die echter wel over het hoofd kan worden gezien door bezoekers.

7. Menu
De subtielste manier om een app te promoten is de link naar de applicatie te verwerken in het menu van de mobiele site. Om de link naar de app op te laten vallen in het menu, is het raadzaam om deze bijvoorbeeld een andere kleur te geven.

Alternatief voor de app
Als u geen app heeft, dan kunt u bezoekers van uw mobiele site vragen om deze als bookmark op te slaan op hun telefoon of tablet.