Twinkle | Digital Commerce

Wayfair koopt meubelmaker voor productie eigen woonartikelen

2017-05-27
180101
  • 1:25

De Amerikaanse online woonshop Wayfair heeft DwellStudio, een producent en verkoper van home & deco-producten, overgenomen. Met de overname wil Wayfair, naast online verkoper van woonproducten, producent van eigen labels worden.

DwellStudio, dat geleid wordt door oprichtster Christiane Lemieux (foto), is de eerste grote overnameprooi van Wayfair. Lemieux' bedrijf heeft naast de webshop een fysieke vestiging in New York en 't verkoopt onder andere meubels, woonaccessoires en beddengoed. Samen met DwellStudio wil Wayfair eigen productlijnen gaan aanbieden op Wayfair.com.

‘We denken dat er nog tal van mogelijkheden zijn om unieke producten te verkopen’, zegt Niraj Shah, oprichter en CEO van Wayfair, tegen de Boston Herald. ‘We willen niet hetzelfde verkopen als onze buren. Door verschillende merken aan te bieden kan Wayfair.com zijn bereik vergroten en aantrekkelijker worden voor consumenten. We willen alle soorten consumenten bedienen. Het is onmogelijk om dat te doen als je maar één merk hebt dat voor één look staat.’

Wayfair meldt niets over de prijs die het betaald heeft voor het verwerven van DwellStudio.

Get It Near Me
Wayfair heeft momenteel veel succes met zijn Get It Near Me-programma, dat in 2009 werd gelanceerd. Het bedrijf biedt winkeliers die alleen offline verkopen een manier om ‘hyperrelevant’ te adverteren. Inmiddels zijn 170 fysieke retailers op het platform aangesloten. Adverterende brick & mortar retailers kunnen bezoekers van Wayfair.com en zustersites targeten op onder andere locatie, productcategorie, merk en prijsniveau. Webshoppers krijgen te zien waar ze producten in de buurt kunnen kopen. Klikken ze op een advertentie van een fysieke retailer, dan is die laatste 75 dollarcent (cost per click) verschuldigd aan Wayfair.

Lees ook: Waarom webwinkels eigen merken op de markt brengen (Twinkle 4-2013).