Twinkle | Digital Commerce

Maakt augmented reality het herroepingsrecht overbodig?

2017-11-11
615414
  • 1:38

Het is alweer bijna zo ver: met een flinke klap zal rond 12 augustus de jaarlijkse catalogus van  Ikea op de mat vallen. Deze keer zal de catalogus echter anders zijn dan u gewend bent.


Ikea heeft augmented reality toegevoegd, waardoor u de producten uit de catalogus via een app tot leven kunt wekken. Op deze wijze kunnen bijvoorbeeld banken of andere meubels op ware grootte worden getoond in de woonkamer. De catalogus zelf werkt als markeerpunt. U legt het papierwerk simpelweg op de grond op de plek waar de nieuwe bank moet staan en hop: daar staat ‘ie dan.

Op deze manier kunt u goed zien of het wel echt iets voor u is en (niet geheel onbelangrijk) of het ook pást. Tevreden? Dan koopt het product online en laat u het thuis bezorgen.

Herroepingsrecht
De wet (ja ook de nieuwe wet) zegt dat een consument bij online aankopen het herroepingsrecht heeft. Dit geeft hem de gelegenheid om gedurende een bepaalde periode zonder opgave van redenen van de overeenkomst op afstand af te komen.

Een van de redenen dat het herroepingsrecht bestaat is dat de consument het product nog niet goed heeft kunnen zien en het nog niet goed genoeg heeft kunnen beoordelen. Is het product wel echt mooi? Past het eigenlijk wel? Deze problemen zijn met augmented reality niet meer aan de orde, het product ‘staat’ immers zelfs even in uw woonkamer. Waarom zou u het product dan nog moeten kunnen retourneren?

Toelichting
Toch zal het zo’n vaart nog niet lopen. In de memorie van toelichting bij de nieuwe wet staat namelijk eveneens dat het belangrijk is dat men het product kan vastpakken en kan testen, zoals men dat in een winkel kan doen. En dat kan natuurlijk niet met augmented reality.

Het herroepingsrecht zal dus nog niet in gevaar komen door het gebruik van augmented reality door webwinkeliers, maar wat de toekomst brengt weten we natuurlijk niet.