Twinkle | Digital Commerce

Ahold boekt goed tweede kwartaal mede dankzij afhaalpunten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:26

Ahold heeft een goed tweede kwartaal achter de rug in Nederland. De nummer 3 van de Twinkle100 zag zijn omzet stijgen met 5,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Bol.com was onder andere verantwoordelijk voor deze groei.

CEO Dick Boer maakte vanochtend vroeg de tweede kwartaalcijfers en halfjaarcijfers van Ahold bekend in een persbericht.

De groei van Ahold in eigen land heeft het bedrijf gedeeltelijk te danken aan het uitrollen van de Bol.com-afhaalpunten in alle Albert Heijn-vestigingen. Begin augustus werd deze uitrol afgerond. Ook transformeerde Ahold in het tweede kwartaal vier voormalige C1000/Jumbo-supermarkten in Albert Heijn-filialen. In totaal heeft de supermarktketen 22 Jumbo’s overgenomen in Nederland.

Internationale omzet
Ahold boekte in het tweede kwartaal van 2013 een omzetstijging van 1 procent naar 7,8 miljard euro. Ondanks dat de brutowinst steeg met 4 procent ten opzichte van een jaar eerder, daalde de nettowinst met 17,3 procent naar 206 miljoen euro.

Halfjaarcijfers
Het afgelopen half jaar boekte Ahold in totaal een omzet van 17,9 miljard euro, een stijging van 2,7 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2012 (17,4 miljard euro). In deze periode steeg de brutowinst met 1,8 procent en nam de nettowinst toe met ruim 303 procent van 534 miljoen euro in 2012 naar 2,2 miljard euro in 2013.

Boer is voorzichtig met de voorspelling van de omzetcijfers voor de rest van het jaar, zo vertelt hij zelf. ‘We blijven terughoudend over de vooruitzichten voor het hele jaar. De klant blijft naar verwachting op de uitgaven letten en de volumes staan in het huidige economische klimaat vooralsnog onder druk.’

Het gehele kwartaalrapport kunt u hier lezen.