Twinkle | Digital Commerce

PostNL bezorgde brievenbuspost te laat

2017-05-27
180101
  • 1:30

PostNL heeft afgelopen jaar niet voldaan aan de wettelijke norm om 95 procent van de brievenbuspost op de volgende werkdag te bezorgen. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt, die over het afgelopen jaar geen boete kan opleggen. Over het lopende jaar kan dat wel.

Toezichthouder ACM, waarin de Opta is opgegaan, stelt vast dat 93,6 procent van de brievenbuspoststukken in 2012 op tijd op de mat viel. Dat is aanzienlijk minder dan de 96,1 procent van 2011, maar meer dan de 92,9 procent van 2010.

Ongeveer 1 op de 16 poststukken arriveerde afgelopen jaar te laat, onder andere bij klanten van webwinkeliers in foto’s, tijdschriften, cd’s, games of andere kleinere producten.

Boete
ACM maakt op zijn site duidelijk dat ze PostNL vanaf volgend jaar kan beboeten als gestelde normen niet worden gehaald. ‘Dan kan ACM in zo’n geval het postbedrijf beboeten voor maximaal 450.000 euro of 10% van de relevante omzet (als dat meer is).’ Wat betreft het ‘postvestigingenbeleid’ heeft PostNL in 2012 wel aan de wettelijke eisen voldaan. Het gaat om voorwaarden aan de servicepunten van PostNL (aantal, spreiding en assortiment). 

Postzegelprijs vanaf morgen omhoog
De tarieven voor postzegels gaan vanaf morgen opnieuw omhoog. De prijs van een postzegel ging begin vorig jaar van 46 naar 50 eurocent, sinds 1 januari dit jaar is daar 4 cent bovenop gekomen. Vanaf morgen kost een postzegel 60 cent, 6 cent meer dan de prijs die alleen vandaag nog geldt.

Maandag schrappen
Om verdere tariefstijgingen te beteugelen wil het kabinet de postbezorging op maandag schrappen. PostNL wil al langer van de onrendabele maandag af - slechts ongeveer 2 procent van alle post zou die dag worden bezorgd - om kosten te besparen.