Twinkle | Digital Commerce

‘Grote verschillen in iDeal-transactiekosten’

2017-05-27
180101
  • 1:28

Webwinkeliers kunnen veel geld besparen tijdens het kiezen van een iDeal-aanbieder voor de transacties in hun webshop. ‘De ene aanbieder vraagt maar liefst 4,5 keer zoveel voor een iDeal-transactie als een andere.’


Dat concludeert online betaalsysteemvergelijker PayRator op basis van eigen onderzoek. Het bedrijf vergeleek de prijzen van diverse banken en payment service providers (psp's) met als standaard een startende webwinkel met honderd iDeal-transacties per maand en een gemiddelde bestellingwaarde van 72 euro.

Bij deze standaard bleken de prijzen uiteen te lopen van 0,35 euro per aankoop tot 1,60 euro per transactie. ‘Dit is inclusief de bijkomende kosten die meegerekend moeten worden’, vertelt PayRator. ‘De transactiekosten die banken en payment service providers communiceren zijn echter vaak lang niet alle kosten die een ondernemer kwijt is aan online betalingen. Zo worden opstartkosten, abonnementskosten en verplichte contracten bij een aquirer of bank niet meegerekend in het transactietarief, waardoor het vaak onmogelijk wordt voor ondernemers om een reëel beeld te krijgen van wat een transactie nu werkelijk kost.’

Aandacht
Uit onderzoek van iDeal-beheerder Currence bleek eerder dat online betaalsystemen geen populair thema zijn onder webwinkeliers. Toch is het volgens PayRator wel van belang dat webwinkeliers hier aandacht voor hebben. ‘Zij zijn vaak niet op de hoogte van de exacte kosten van het online betalen. Hierdoor wordt een belangrijke kans gemist om meer marge te halen.’

Transacties nemen toe
IDeal blijft als online betaalmiddel groeien. Het bedrijf zag het aantal transacties in zes jaar tijd vertwintigvoudigen van 4,4 miljoen in 2006 naar 117,2 miljoen in 2012, meldt PayRator. In het eerste kwartaal van 2013 steeg het aantal transacties met 22 procent tot 32,3 miljoen. Dit was vergelijkbaar met de transactiegroei (24,9 procent) van iDeal in het gehele jaar 2012.