Webwinkeliers kunnen veel geld besparen tijdens het kiezen van een iDeal-aanbieder voor de transacties in hun webshop. ‘De ene aanbieder vraagt maar liefst 4,5 keer zoveel voor een iDeal-transactie als een andere.’
Dat concludeert online betaalsysteemvergelijker PayRator op basis van eigen onderzoek. Het bedrijf vergeleek de prijzen van diverse banken en payment service providers (psp's) met als standaard een startende webwinkel met honderd iDeal-transacties per maand en een gemiddelde bestellingwaarde van 72 euro.
Bij deze standaard bleken de prijzen uiteen te lopen van 0,35 euro per aankoop tot 1,60 euro per transactie. ‘Dit is inclusief de bijkomende kosten die meegerekend moeten worden’, vertelt PayRator. ‘De transactiekosten die banken en payment service providers communiceren zijn echter vaak lang niet alle kosten die een ondernemer kwijt is aan online betalingen. Zo worden opstartkosten, abonnementskosten en verplichte contracten bij een aquirer of bank niet meegerekend in het transactietarief, waardoor het vaak onmogelijk wordt voor ondernemers om een reëel beeld te krijgen van wat een transactie nu werkelijk kost.’
Aandacht
Uit onderzoek van iDeal-beheerder Currence bleek eerder dat online betaalsystemen geen populair thema zijn onder webwinkeliers. Toch is het volgens PayRator wel van belang dat webwinkeliers hier aandacht voor hebben. ‘Zij zijn vaak niet op de hoogte van de exacte kosten van het online betalen. Hierdoor wordt een belangrijke kans gemist om meer marge te halen.’
Transacties nemen toe
IDeal blijft als online betaalmiddel groeien. Het bedrijf zag het aantal transacties in zes jaar tijd vertwintigvoudigen van 4,4 miljoen in 2006 naar 117,2 miljoen in 2012, meldt PayRator. In het eerste kwartaal van 2013 steeg het aantal transacties met 22 procent tot 32,3 miljoen. Dit was vergelijkbaar met de transactiegroei (24,9 procent) van iDeal in het gehele jaar 2012.
Goed punt! Wij hebben afgelopen jaar meer dan 10.000 Euro bespaard door op Multisafepay over te stappen. Dit kwam met name omdat we al 3 jaar klant waren bij een andere provider diie het had nagelaten de prijsverlagingen van de afgelopen jaren door te rekenen aan ons. Zonde van alle kosten die we voor niks gemaakt hebben de afgelopen jaren.
Toch blijft het raar dat een iDeal transactie zo duur is tov pinnen.
Echter, alternatieven zijn er niet. CC is al helemaal belachelijk, evenals Paypal. Vaak denken concumenten ten onrechte dat deze extra zekerheden bieden.
In de vergelijking van PayRator worden de batchkosten niet meegenomen. Zo krijg je nog steeds geen juiste vergelijking.
multisafepay is een betrouwbare club echter doen ze zaken met de ING. dit is weer de zwakke schakel. ik zou graag wat meer betaal opties zien bij msp. verder zitten wij er al vrij lang en hebben geen reden om te vertrekken.
Hi Rob @hakken.nl
Wat voor betaalopties zou je nog graag willen zien? We hebben inmiddels ook een achteraf betaal methode die makkelijk geïmplementeerd kan worden in je osCommerce shop.
Is het ook bekend hoe payrator aan deze gegegevens komt? Ik heb op diverse PSP sites gekeken, en er staat als 'standaardpricing' op de site vaak een totaal verschillend bedrag dan in de PayRator vergelijker.
Ik ga ervanuit dat ook een groot deel van de klanten minder dan deze standaard prijzen betaald, dus kom Payrator, warahalen jullie deze bedragen vandaan?
Zeer tevreden over Targetpay. Betaal 0,44 ct. per transactie.
Voorheen had ik met http://www.swingsteesjun.nl een iDeal abonnement. Ik ben sinds kort er toe overgegaan dat ik voor mijn feesten de mensen een bestelling van een ticket laat doen en dat ze dan zelf gaan internetbankieren [ik geef ze de website links van de banken]. Ik gebruik de gratis ticket provider http://www.Fikket.com uit Belgie.
Op die manier in ik zelf 100% van de ticketkosten van 1 euro, betaal ik alleen kosten voor een banktransactie. Ik heb op elk moment een complete deelnemers exel-lijst van fikket en is makkelijk te controleren met de betalingen.
Dus ipv dat er circa 1,80 tot 3 euro ticketkosten naar de banken en de ticketprovider gaat, verdien ik er aan. en heb ik alle gegevens van de klant en staat het geld eerder op mijn rekening.
Los van de kosten vind ik de kwaliteit, betrouwbaarheid en communicatie discutabel. Heb ervaring rechtstreeks met een bank en een PSP.
Vaak storingen, gebrekkige communicatie (over storingen), geen fallback bij storingen, rapportages ondermaats en niet echt meedenken/-helpen.
Ben best bereid een vast bedrag en/of per transactie, maar verwacht daarvoor wel een goede oplossing.
Bijvoorbeeld dat banken samenwerken als er één een storing heeft om betalingen van die partij over te nemen. Of dat banken of PSP's klanten of webwinkels goed informeren als er een betaling niet goed is afgerond?
Beste Jan,
Zoals in het artikel vermeld staat rekenen Payment Service Providers vaak verschillende kosten, dus niet alleen de transactiekosten maar ook abonnementskosten en opstartkosten. Daarnaast ben je soms verplicht om een contract te sluiten met een bepaalde bank of aquirer. De meeste PSPs communiceren alleen de transactiekosten en vermelden niet duidelijk de overige kosten. PayRator doet dit wel, wij berekenen alle kosten die een PSP per pakket vraagt en delen dat door het aantal transacties dat je zelf kunt invullen op onze website (in het geval van het voorbeeld in het artikel zijn dat 100 transacties per maand).
Je hebt dus helemaal gelijk dat onze transactieprijzen hoger liggen dan de PSPs in eerste instantie communiceren, omdat wij alle kosten mee berekenen en zo een reëel beeld creëren van de werkelijke kosten.