Twinkle | Digital Commerce

E-commerce management systemen: Magento versus Shopify

2017-05-27
180101
  • 4:34

Een keuze maken voor een e-commerce management systeem is een belangrijke, maar vaak ook een lastige beslissing voor een organisatie. In dit artikel zetten we twee populaire Amerikaanse systemen tegenover elkaar: Magento en Shopify.

Tekst: Krista Dirksen 

Er is een hoop veranderd in het maken van een keuze voor een platform. Door het vele aanbod zorgen organisaties eerst dat de huidige en toekomstige wensen in kaart zijn gebracht en pas daarna wordt er onderzocht welke e-commerce management systemen voldoen aan deze wensen en eisen. Een digitaal bureau speelt een grote adviserende rol in het maken van deze keuzes.

In de Verenigde Staten neemt de populariteit van e-commerce management systeem ‘Shopify’ toe. In de onderstaande tabel is de duidelijk stijgende trend zichtbaar ten opzichte van de dalende wereldwijde interesse voor het systeem ‘Magento’. Shopify doorbreekt op dit moment de lijn van Magento, wat in Amerika al eerder is gebeurd (zie de tweede tabel). Hier is Shopifiy Magento inmiddels ruim voorbij. Maar wat is de reden hiervan en wat is nu het verschil tussen Magento en Shopify?

Interesse wereldwijd

Interesse Verenigde Staten

De basis van Magento en Shopify
Om één ding voorop te stellen: Magento en Shopify bieden beide een goede basis voor e-commerce activiteiten. Beide systemen bedienen alleen een andere organisatiebehoefte. Om deze reden hebben we de verschillen en overeenkomsten hieronder beschreven.

Magento is een gratis en open source platform, wat betekent dat er een gratis basisplatform wordt aangeboden, die door een ontwikkelaar naar wens uitgebreid kan worden. Magento heeft daardoor een grote community gecreëerd met ontwikkelaars die gratis of betaalde modules en templates aanbieden. De keuze voor uitbreiding is hierdoor groot. Het ontwikkelde platform is uiteindelijk eigendom van de afnemer van het platform. Door het open source karakter zal de organisatie niet tegen een vendor lock-in aanlopen en is het Magento-platform veelal overdraagbaar. Magento is nog niet gehost en dit dient de organisatie zelf met een partner op te pakken.

Shopify is een SAAS-oplossing (software as a service), wat inhoudt dat de broncode van de webshop altijd toebehoort aan de ontwikkelaar. Een organisatie kan gemakkelijk een webshop ‘huren’, installeren en uitbreiden naar wens. U kunt Shopify zien als een click & play optie, waar u maandelijks een tarief voor betaalt. Shopify biedt zelf een aantal templates en module-uitbreidingen aan. Het platform wordt gehost door Shopify en met deze functionaliteiten is het voor een organisatie dus mogelijk om erg snel een online winkel te openen.

Beheer en ontwikkeling
- Installatie: waar rekening mee moet worden gehouden is dat er bij de installatie van Magento altijd een developer nodig is en de configuratie altijd veel tijd met zich meebrengt, terwijl iemand die een beetje handig is Shopify zelf kan installeren en configureren.

- Hosting: Shopify is al volledig gehost, voor Magento moet dit nog worden geregeld. Magento is van zichzelf een zwaar platform en daarom is een gespecialiseerde hosting vaak noodzakelijk. Ook dit brengt soms weer hogere maandelijkse kosten met zich mee.

Nu Magento 2.0 is uitgebracht is de userinterface erg vereenvoudigd, wat het beheer van de producten veel gemakkelijker maakt dan voorheen. Waar eerder het productbeheer soms gecompliceerd was, is dit nu redelijk te vergelijken met Shopify. Beide platforms bieden eenvoudig product- en orderbeheer.

Uitbreiding
Beide EMS-platforms zijn uit te breiden met verschillende (gratis) extensies. Een groot verschil hierin is wel dat er voor Magento ruim vijfduizend extensies worden aangeboden en voor Shopify ruim honderd. Dit komt doordat er vele ontwikkelaars binnen de Magento community de extensies (betaald) aanbieden. Een kanttekening hierbij is wel dat iedereen Magento-extensies kan ontwikkelen en deze dus niet altijd van goede kwaliteit zijn.

Shopify biedt alleen zelfontwikkelde extensies, waardoor de kwaliteit de standaarden biedt. Omdat Shopify in Nederland nog niet erg bekend is, zijn er op dit moment minder koppelingen beschikbaar met Nederlandse payment service providers en Nederlandse ERP-pakketten.

Design
Voor zowel Magento als Shopify zijn templates beschikbaar en is het mogelijk om een maatwerk design te ontwikkelen. Als u gebruik maakt van een template binnen Magento, heeft u voor stijlaanpassingen een developer nodig. Shopify biedt een uitgebreide interface mogelijkheid waarbij de gebruiker zelf kleurstellingen, buttons, etc. kan aanpassen.

Koppelingen en integraties
Om alle processen zo goed mogelijk te stroomlijnen wensen organisaties vaak een koppeling met bijvoorbeeld een ERP- of PIM-systeem. In Nederland zijn er al veel gestandaardiseerde koppelingen op de markt voor het realiseren van een integratie met Magento en ERP- of PIM-systemen. 

Omdat Shopify qua populariteit in Nederland nog iets achter loopt op Magento zijn er hier nog niet veel koppelingen beschikbaar met Nederlandse ERP-pakketten. In Amerika is Shopify zeer populair en daar zie je dus ook meer gestandaardiseerde koppelingen met Amerikaanse ERP- en PIM-oplossingen. Naar verwachting moet Shopify in Nederland eerst aan zijn populariteit werken voor de oplossingen hier ook op inspelen. Er bestaat wel een grote kans dat Shopify nooit koppelingen biedt voor alle ERP-oplossingen, omdat het geen open source oplossing is als Magento. Dat betekent dat er geen Shopify community is die dit soort koppelingen op de markt brengt.

Kosten
De kosten van Shopify en Magento liggen wel wat uit elkaar. Magento is een gratis open source pakket, waarbij de investering voornamelijk in het begin hoger zal zijn. Voor Shopify wordt een maandelijks bedrag gevraagd, afhankelijk van de pakketkeuze (van 9 dollar tot 299 dollar). De gebruiker moet dit voldoen zolang de organisatie van het pakket gebruikmaakt.

Conclusie
Beide pakketten bieden een goede basis voor e-commerce activiteiten. De standaard mogelijkheden zijn van beide pakketten ongeveer gelijk, maar de uitbreidingen van Magento zijn talrijker. De investering voor de opzet van een Magento-platform brengen bij de opstart voornamelijk veel kosten met zich mee en Shopify smeert deze investering uit over de looptijd van het contract. Magento is daardoor meer geschikt voor bedrijven met vele geavanceerde functionaliteit op de roadmap en Shopify voor organisaties die niet verwachten de eerste drie jaar geavanceerde functies toe te willen voegen.  Zij kunnen werken met een basis e-commerce platform.

Krista Dirksen is digital marketeer e-commerce bij Adwise.