Twinkle | Digital Commerce

‘Adverteerders verdubbelen budget voor mobile search’

2017-05-28
180101
  • 1:21

De mondiale bestedingen aan mobiele zoekmachineadvertenties zijn in een jaar tijd meer dan verdubbeld, afgaande op cijfers van Covario. Inmiddels vloeit ongeveer een zesde van het budget aan paid search naar mobiel.


Covario, dat veel e-commerce ondernemingen als klant heeft, brengt al zeven jaar lang ieder kwartaal een Global Paid Seach Spend Analysis (pdf) uit. Het bedrijf constateert dat de klantuitgaven aan mobile search in het afgelopen kwartaal 39 procent hoger lagen dan in het eerste kwartaal van dit jaar en maar liefst 132 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Tablets versus smartphones
Uit de data van Covario, afkomstig uit 45 landen, blijkt dat 16 procent van het budget voor zoekmachineadvertenties afgelopen kwartaal was bedoeld voor mobiele devices. Tablets tekenen daarbinnen voor 60 procent, smartphones voor 40 procent:

Omslagpunt
Verwacht wordt - onder andere door Google - dat het aantal mobiele zoekopdrachten het aantal desktop searches voorbij zal streven. Het omslagpunt in de VS wordt over anderhalf jaar bereikt, becijferde BIA/Kelsey vorig jaar al.

 

Mobiele achterstand
Verwacht mag worden dat de mobile search bestedingen van e-commerce bedrijven de komende tijd flink  zullen toenemen, allereerst omdat budgetten tot op heden langzamer verschoven dan dat het gedrag van consumenten veranderde; bedrijven hebben nog een 'mobiele achterstand ' op consumenten goed te maken.

Meer rendement
Daar komt bij dat markteider Google onlangs heeft aangekondigd hogere eisen te gaan stellen aan de mobiele prestaties in relatie tot de vindbaarheid. Beter geoptimaliseerde of specifiek voor mobiel ontworpen sites leiden logischerwijs tot hogere conversies en daarrmee tot meer rendement op advertenties.