Nederlandse bedrijven met tenminste tien man personeel leunen voor hun inkomsten nog sterk op offline verkoop. Het omzetaandeel van e-commerce in het bedrijfsleven is hier kleiner dan in de meeste andere lidstaten van de Europese Unie.
Dat blijkt uit een virtueel scorebord van de Europese Commissie, waarop vorderingen aan de Digitale Agenda van Neelie Kroes zichtbaar worden gemaakt. Het Nederlandse bedrijfsleven (b2b en b2c, 10 werknemers en meer, banken uitgezonderd) is voor 13 procent van zijn inkomsten afhankelijk van e-commerce, terwijl het gemiddelde van de 27 EU-lidstaten 15 procent bedraagt. Ter vergelijking: in Tsjechië dankt het bedrijfsleven bijna een kwart (24 procent) van zijn inkomsten uit digitale verkoop:
Online verkopen
Uit de recent gepubliceerde cijfers blijkt ook dat 18 procent van de Nederlandse bedrijven minimaal 1 procent van hun inkomsten dankt uit online verkoop van producten of diensten. Dat percentage ligt bij ons lager dan in respectievelijk Zweden, Denemarken, Tsjechië, Ierland, België, Duitsland en Groot-Brittannië:
Online aankopen
Verder blijkt uit de data van Eurostat dat Nederlandse bedrijven hun eigen aankopen ook nog bovengemiddeld vaak in offline kanalen doen. Slechts één op de acht middelgrote en grote bedrijven besteedt minimaal 1 procent van zijn budget online.
Nota bene: voor deze variabele ontbreken cijfers van onder andere Duitsland, België, Zweden en Denemarken.
E-commerce ingeburgerd
Onderstaande figuur combineert data uit de twee eerst genoemde diagrammen: het aandeel online verkopende bedrijven per land is te vinden op de X-as, het aandeel online omzet op de Y-as. De grootte van de cirkels geeft weer in hoeverre e-commerce is ingeburgerd bij consumenten in de verschillende landen. Met een adoptie door 7 op de 10 inwoners behoort ons land op dit punt tot de Europese voorhoede.
Lees ook: Een op de zeven Nederlanders koopt online in ander EU-land
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederlands bedrijfsleven achterop met online verkoop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.