Twinkle | Digital Commerce

‘Mobiele shoppers (smartphone) winkelen vooral vanuit huis’

2017-05-27
180101
  • 1:35

Britse mobiele (smartphone) shoppers blijken vooral thuis op de bank webwinkels te bezoeken. Ruim 80 procent van het winkelpubliek via de smartphone zegt ondanks het mobiele karakter van de telefoon toch vooral vanuit huis te kopen.

Het Britse marketingbureau Savvy Marketing vroeg mobiele shoppers op welke plek zij het vaakst online winkelen, meldt Internetretailing.net. Van de 85 procent die thuis shopt op de smartphone zegt 60 procent te winkelen tijdens het televisiekijken.

Buitenshuis wordt er veel online gewinkeld op de telefoon tijdens het forenzen (51 procent), in een café (45 procent) of op kantoor (42 procent). Ook geeft 36 procent aan de smartphone voor online shoppen te gebruiken tijdens het bezoeken van offline winkels.

Ubiquitous shopping
‘In het verleden moesten retailers wachten tot consumenten in de “shopper mode” waren in fysieke winkels of achter een desktopcomputer. Dankzij de smartphone zijn klanten nu continu verbonden met online shops en kunnen zij overal en altijd worden geïnspireerd om producten te kopen’, legt Alastair Lockhart van Savvy Marketing uit. ‘Wij noemen dat “ubiquitous shopping”. Retailers moeten gaan bedenken hoe zij marketingtechnisch gezien in kunnen spelen op het altijd verbonden zijn met de klant.’

M-commerce Nederland
In Nederland is m-commerce (via smartphone én tablet) goed voor 6 procent van de totale online consumentenbestedingen, zo bleek uit de tweede M-commerce Monitor 2012, onderdeel van de Thuiswinkel Markt Monitor. In de tweede helft van vorig jaar deden 1,7 miljoen Nederlanders een aankoop met een smartphone of tablet, een groei van 73 procent ten opzichte van de tweede helft van 2011. Samen kochten deze Nederlanders voor 310 miljoen euro mobiel.

Durk Jan de Bruin schrijft voor Twinkle de serie ‘Go mobile or die!’ over het ontwikkelen van een verkoopstrategie voor de tablet en de smartphone. Deel I van de serie, over de tablet, leest u hier. In Twinkle 5 leest u deel II over de strategie voor de smartphone.