Twinkle | Digital Commerce

Google Shopping is niet meer gratis

2017-05-27
180101
  • 1:12

Google Shopping is vanaf vandaag geen gratis dienst meer. Webwinkeliers die geen Product Listing Ads afnemen bij Google, verschijnen niet meer in de zoekresultaten van de productenzoekmachine.


De overgangsdatum werd eind mei al aangekondigd door Google in een blog-posting: ‘Na deze datum (11 juni, red.) worden er geen gratis productvermeldingen meer weergegeven op Google Shopping en worden resultaten gerangschikt op basis van relevantie, met biedingen als aanvullende factor. De rangschikking van natuurlijke zoekresultaten op Google.nl verandert niet. We zijn ervan overtuigd dat dit nieuwe model, dat is gebaseerd op advertenties met productvermeldingen, grote en kleine verkopers helpt de juiste producten aan wereldwijde klanten te koppelen, het aantal klikken naar hun sites te verhogen en meer bezoekers naar kopers te converteren’, aldus Google.

Behalve in Nederland is Google Shopping ook in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Japan, Italië, Spanje, Brazilië, Australië, Zwisterland en Tsjechië vanaf vandaag niet meer kosteloos beschikbaar.

Stimuleren
Google probeert webwinkeliers te stimuleren om gebruik te maken van Google Shopping door in zijn blog succesverhalen te beschrijven. Nederlandse retailers worden behalve met 75 euro advertentietegoed en 10 procent korting op hun factuur gepaaid met gratis advies voor zijn productadvertenties. Twinkle schreef eerder hoe de zoekgigant proactief contact opneemt met online retailers, om hen wegwijs te maken in Product Listing Ads.

Zie ook:
- 10 tips voor uw Google productfeed
-
12 tips voor het optimaliseren van Product Listing Ads