De online bestedingen van EU-burgers in andere lidstaten van de Europese Unie blijven relatief klein vergeleken met de totale e-commerce uitgaven in landen. In afwachting van uniforme regelgeving kan de markt zelf ook het nodige doen om bedrijven te helpen bij verkoop over de grens.
Dat zei Bryana Tucci vanochtend op de Global E-commerce Summit in Barcelona. De Amerikaanse studeerde aan Harvard af op de barrières in Europese cross-border shopping. In het kader daarvan ondervroeg ze honderden Europese retailbedrijven, waarbij ze financieel werd ondersteund door Google.
Twee groepen obstakels
Tucci onderscheidt obstakels van regelgevende aard (gebrek aan regels en/of gebrek aan uniformiteit van die regels), van obstakels van niet-regelgevende aard (onbeschikbaarheid van adequate informatie, taal- en culturele barrières). Omdat de komst van regels uit Brussel vaak lang op zich laat wachten en de benodigde nationale implementatie daarvan nogal kan verschillen, heeft het voor de markt vooral zin om het tweede cluster issues te adresseren. Met name op het punt van de informatievoorziening is er volgens Tucci een wereld te winnen.
One stop shops
Tucci pleit voor de komst van wat ze ‘one stop shops’ voor cross-border shopping noemt: centrale loketten waarbij ondernemingen kunnen aankloppen als ze over de grens willen gaan verkopen. ‘In Noorwegen bestaat al zoiets, onder de vlag van Innovatian Norway. Bij dat loket vinden ondernemers antwoord op vragen als: “Hoe moet ik ergens beginnen?”, “Met welke instanties krijg ik in landen te maken?”, et cetera.’
Pan-Europees
Volgens Tucci hoeven zulke informatieloketten niet vanuit overheden te worden opgezet, misschien wel liever niet: ‘Ik zie ruimte voor non-gouvernementele organisaties, die dit pan-Europees oppakken. Voordeel daarvan is dat zij overkoepelende, in plaats van primair nationale belangen kunnen dienen. Ik kan me voorstellen dat er een database ontstaat van alle formulieren die bedrijven nodig hebben om in welk andere Europees land dan ook online te gaan verkopen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Behoefte aan infoloketten voor cross-border shopping’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.