Google Glass is inmiddels beschikbaar voor een selecte groep ‘testers’ en de eerste reviews zijn over het algemeen positief. Daarbij wordt doorgaans gewezen op de simpele handelingen om de software te besturen (knikken, praten) en het gemak dat het er altijd is.
Door: gastblogger Marjolein Koppelaar
U hoeft uw telefoon niet meer uit de zak te halen, een QR-code of iets anders te scannen – met Google Glass heeft u altijd en overal relevante informatie tot uw beschikking. Waar ik benieuwd naar ben is de koppeling die kan worden gemaakt met (e-)commerce.
Gemakkelijker dan een smartphone
De meest voor de hand liggende mogelijkheid is het direct kunnen bestellen van producten die u ziet. U bent in een winkel, ziet een product, maakt een foto en vergelijkt prijzen online. Als blijkt dat het product ergens anders (online) goedkoper is, kunt u het meteen kopen. Als dit gecombineerd wordt met online portemonnees zoals Google Wallet, wordt dit nog makkelijker gemaakt.
Dit is natuurlijk niet iets nieuws – u kunt dit allang doen met uw smartphone. Het voordeel van Google Glass is dat u de telefoon niet hoeft te pakken, dat u geen app hoeft op te zoeken of iets dergelijks. U hoeft uw handen niet te gebruiken, slechts met simpele bewegingen en spraakopdrachten wordt de actie uitgevoerd.
Inzetten als extra service naar uw klant
Een andere mogelijkheid is waarschijnlijk op dit moment de innovatiefste: zet Google Glass in om juist dat beetje extra te geven aan klanten. Dit is niet zozeer alleen e-commerce, maar een manier om online en offline met elkaar te verbinden – iets waar retailers sowieso naar toe moeten werken.
Een veelgehoord fictief voorbeeld biedt Starbucks. Medewerkers van de koffieketen dragen een Google Glass en deze herkent de klant en zijn vaste bestelling. Of de bril biedt uikomst in de supermarkt, door de klant de juiste route te tonen op basis van zijn boodschappenlijstje. Is een product uitverkocht? Dan bestelt de bezoeker dat gemakkelijk online, voor thuisbezorging of click & collect.
Augmented reality
Misschien nog wel een stapje verder: ziet u een leuke broek in een kledingwinkel? U kunt hem gelijk passen door middel van augmented reality. Wilt u er een leuke top bij? Er worden suggesties van bijpassende producten gedaan, en de bril vertelt u of die op voorraad zijn in de winkel of dat u het beter online kunt bestellen. Op deze manier krijgt shopping cart abandonment ook weer een hele nieuwe dimensie.
Er zijn talloze mogelijkheden, maar het hangt af van hoe het grote publiek de Google Glass zal omarmen, zeker met de huidige prijs (van rond de 1.150 euro). Maar als het potentieel wordt aangetoond, voor beide kanten, zal het hopelijk ook gestimuleerd worden van beide kanten.
Hoe denk u dat ‘g-commerce’ kan worden ingezet?
Marjolein Koppelaar is Territory Manager Benelux bij VE Interactive.
Leuk artikel,
eindelijk iemand die een doorkijkje durft te geven. Wij zijn zelf een zeer innovatiev en vernieuwende tech startup wat exact gaat doen wij jij je voorstelt (ga hier nu even geen reclame maken, want daar is dit medium helaas niet voor), kleding passen en bekijken hoe het staat via o.a. Google Glasses.
M.i. is dit pas het eerste opstapje voor Google om met anderssoortige beelddragers (zoals de Google Glasses is) dergelijke zaken te testen. Het is een leuke nieuwe gimmick waarbij zij haar pallet van diensten en services kan samenvoegen op 1 nieuw type beelddrager en deze goed kan testen onder een selecte groep consumenten.
Echter in de toekomst zal het wel wat verder gaan dan de augmented reality zoals jij omschrijft. Het dragen van een dergelijke "bril" blijft toch een obstakel dus als je echt ver door kijkt naar de toekomst zal het meer richting gezichtsherkenning / irisherkenning gaan en/of wordt er gewerkt met geavanceerde projectietechnieken zoals tastbare hologrammen. Dan heb je helemaal geen beelddragers / apparaten meer nodig die wij vandaag de dag kenenn zoals de glasses, smartphone, tablets. Dat is tegen die tijd weer achterhaald.
Apple en Sony zijn daarnaast ook bezig met hun watches. Dat zal ook veel meer worden dan een horloge en elke nieuwe versie krijgt waarschijnlijk steeds meer sensoren die van alles en nog wat meten.
Al met al biedt dat zeker veel kansen voor vernieuwende e-commerce concepten. Nu is het aan ondernemend Nederland om dit ook daadwerkelijk waar te maken.