De online consumentenbestedingen in Europa lagen vorig jaar 19 procent hoger dan in 2011, om uit te komen op 311,6 miljard euro. De webhandel houdt naar schatting 2 miljoen Europeanen aan het werk, het aantal e-commerce sites is het half miljoen gepasseerd (550.000).
Dat blijkt uit het eerste European B2C Ecommerce Report, dat vandaag is gepubliceerd door Ecommerce Europe. Het rapport is samengesteld aan de hand van cijfers van verschillende nationale belangenverenigingen, in samenwerking met onderzoeksbureau GfK.
De totale omzet van ruim driehonderd miljard euro komt overeen met prognoses van de pan-Europese belangenvereniging voor webwinkeliers. Groot-Brittannië (96 miljard euro), Duitsland (50 miljard euro) en Frankrijk (45 miljard euro) vormen de top 3 van landen naar omzet.
EU versus niet EU
De lidstaten van de Europese Unie (inclusief Kroatië, dat op 1 juli toetreedt), tekenen samen voor 88,7 procent van de online consumentenbestedingen op ons continent, terwijl hun gezamenlijke Gross Domestic Product (GDP) iets meer dan 80 procent van het totaal bedraagt. E-commerce is met andere woorden meer ingeburgerd binnen de EU dan in andere Europese landen. In de niet-lidstaten groeien de online consumentenbestedingen wel snel, met name in Turkije (plus 75 procent) en Rusland.
Aandeel
Het aandeel van de online uitgaven binnen de totale Europese consumentenbestedingen (GPD) lag vorig op circa 3,5 procent (5 procent voor retail sec), aldus Ecommerce Europe. De belangenclub verwacht dat dit aandeel in 2016 twee keer en in 2020 drie keer zo groot zal zijn. Daarmee zou het aandeel van e-commerce rond de decenniumwisseling de grens van 10 procent passeren.
Ecommerce Europe verwerkte een deel van de cijfers in onderstaande infographic
Lees ook: Een op de zeven Nederlanders koopt online in ander EU-land
Nu nog de economie :)