Twinkle | Digital Commerce

Welke gepersonaliseerde e-mails verhogen uw omzet?

2017-05-28
180101

E-mailmarketing is voor veel webshops een belangrijk marketingkanaal. De reguliere nieuwsbrief is vaak de basis van dit kanaal, maar u kunt veel meer uit e-mailmarketing halen door e-mails te sturen op basis van een trigger, schrijft Niels Vogt van Measuremail. Dit soort triggered e-mails worden automatisch verzonden op een relevant moment en scoren daarom vaak beter dan reguliere nieuwsbrieven.

Tekst: Niels Vogt

Een optimaal gepersonaliseerde e-mail is afgestemd op het profiel van de ontvanger. Zorg voor een uitgebreide database, want u kunt een persoonlijke campagne alleen sturen als u over de juiste profielkenmerken beschikt. Gebruik onderstaande persoonlijke e-mails als u e-mailmarketing efficiënter in wilt zetten.

De aanmeldbevestiging
Wanneer een nieuwe abonnee zich aanmeldt is deze betrokken. Maak gebruik van dit moment. Zorg voor goed opgemaakte e-mails waarin u bijvoorbeeld bepaalde producten onder de aandacht brengt. Uit onderzoek blijkt dat het ontvangen van korting voor consumenten de belangrijkste reden is om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Geef een mooie korting als beloning voor het aanmelden. U maakt dan direct gebruik van de betrokkenheid bij de ontvanger.

De verlaten winkelwagen e-mail
Een van de grootste frustraties van webshopeigenaren: bezoekers die hun winkelwagen wel vullen, maar afhaken tijdens het bestelproces. In de webshop wordt er vanalles aan gedaan om de bezoeker zijn of haar bestelling af te laten ronden. Als dit toch misgaat kunt u een verlaten winkelwagen altijd op laten volgen door de ‘verlaten winkelwagen e-mail’. Deze e-mail kunt u als automatische trigger instellen en is een laatste redmiddel om de eigenaar van de verlaten winkelwagen alsnog over de streep te trekken. Deze e-mails hebben maar één doel, namelijk de bezoeker van de webwinkel zijn bestelling af laten ronden.

De review e-mail
Reviews zijn een goede manier om bezoekers te verleiden een aankoop te doen. Onderzoek wijst uit dat 80 procent van de webshopbezoekers reviews mee laat wegen in hun aankoop. Stuur klanten een paar dagen na de aankoop een e-mail en vraag of ze een review over het product willen schrijven. U zult zien dat het aantal reviews snel stijgt, waardoor bezoekers van uw webshop verschillende reviews per product kunnen bekijken.

De verjaardagsmail
Ook de verjaardagsmail is een persoonlijke e-mail die u automatisch kunt verzenden op de verjaardag van uw klant. Het aantal opens en kliks ligt ook hier gemiddeld een stuk hoger dan in de reguliere nieuwsbrieven. De verjaardagsmail is daardoor een goede manier om het gehele jaar door het aantal bezoeken van uw webshop te stimuleren.

De heractiveringscampagne
Gemiddeld zijn 25 procent tot 40 procent van de e-mailadressen in de database inactief. Deze inactieve personen hebben over een langere tijd je nieuwsbrieven niet geopend. Maak deze ontvangers opnieuw betrokken door een heractiveringscampagne in te zetten. Met een heractiveringscampagne is het mogelijk 15 procent weer actief te krijgen. Bekijk of het de moeite waard is om hier éénmalig in te investeren.

Nadat u deze triggered e-mails eenmaal op hebt gesteld wordt het bericht automatisch op het juiste moment verzonden. Houdt de rapportages in de gaten en schaaf het bericht steeds verder bij.

Niels Vogt is marketingmedewerker bij Measuremail. Dit artikel verscheen eerder op de site van de e-mail service provider.