Zalando voert verschillende maatregelen in om bewuster retourneren te stimuleren en misbruik van het retourbeleid te voorkomen.
Volgens de retailer veroorzaakt een kleine groep klanten extra kosten, logistieke druk en onnodige milieubelasting door misbruik van het retourproces. Daarom introduceert Zalando een waarschuwingssysteem voor klanten met een bovengemiddeld hoog retourpercentage. Bij aanhoudend gedrag kan een account tot twaalf maanden worden gepauzeerd.
Voor de overgrote meerderheid van klanten verandert er niets. De maatregelen zijn specifiek gericht op een kleine groep gebruikers. Tegelijkertijd wil Zalando klanten ondersteunen bij het maken van betere aankoopbeslissingen.
Slimmer kopen, minder retourneren
Om het aantal retouren terug te dringen, investeert Zalando in betere productinformatie en technologie. Zo zijn er video's, 360-gradenfoto’s en augmented reality-tools beschikbaar. Klanten krijgen persoonlijk maatadvies op basis van eerder koopgedrag of ingevoerde lichaamsmaten. Op termijn wordt een virtuele paskamer toegevoegd, waarin gebruikers een 3D-avatar van zichzelf kunnen aanmaken.
Volgens Zalando leidt betere informatievoorziening tot minder retouren. Met deze aanpak wil het platform het retourproces eerlijker, efficiënter en toekomstbestendig maken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zalando pakt hoge retourpercentages aan en introduceert waarschuwingssysteem