Het lanceren van een nieuwe website of webshop heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. Waar dient u rekening mee te houden bij het lanceren van een nieuwe website of webshop? Lees hier negen aandachtspunten.
Tekst: Rob Beekmans
Het realiseren van een nieuwe website of webshop kost veel tijd. Dit ondervindt ook Easy Internet Marketing, dat half mei een nieuwe website lanceert. Al met al heeft het hele traject straks, van het eerste gesprek tot aan de livegang, ruim een half jaar geduurd. Dat lijkt lang, maar als Twinkle-lezer weet u vast dat het realiseren van een geheel nieuwe website of webshop niet over een nacht ijs gaat. Daarom heeft het internetmarketingbureau zijn ervaringen vertaald naar negen praktische tips, mocht u binnenkort ook aan de slag gaan met een nieuwe site.
1. Stel een team samen
Meestal heeft iedereen binnen een organisatie wel een mening over de eigen website. Op het moment dat u een nieuwe website gaat ontwikkelen, is het natuurlijk goed om iedereen de mogelijkheid te geven input te leveren. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via een vragenlijst. Maar, op momenten dat u concrete beslissingen moet nemen, is het niet handig als veertig medewerkers hierover meebeslissen. Stel daarom een klein team samen met per afdeling of bedrijfsonderdeel één afgevaardigde die de wensen van zijn directe collega’s waarborgt. Zo houdt u slagkracht als beslissingen moeten worden genomen en zal het eindresultaat toch voldoen aan het merendeel van de wensen en eisen binnen uw bedrijf.
2. Maak een realistische planning
‘Wij willen onze website binnen twee maanden live hebben, want dan hebben we een belangrijk congres.’ Soms kan dat prima en is het zelfs goed om een gezonde druk op het project te hebben. Maar waak voor een onrealistische planning. Het is immers niet prettig om te horen dat de ontwikkeling van uw nieuwe webshop drie maanden langer duurt dan u dacht, want uiteindelijk gaat u met een snel behaald maar halfbakken resultaat ook niet gelukkig worden. Wees daarom realistisch in uw planning. Het ontwikkelen van een degelijke website kost nu eenmaal tijd.
3. Stop met intern gericht denken
Doorloop allereerst een conceptuele fase die begint met een uitgebreide creatieve sessie voordat u de daadwerkelijke ontwerpfase ingaat. U kunt hierbij denken aan opdrachten waarbij u en uw team stoeien met woorden waarmee u en zij uw bedrijf associëren tot aan het knutselen van moodboards. Dit is niet alleen leuk, het zorgt er ook voor dat u niet doet wat vrijwel ieder bedrijf doet: van binnenuit denken. De ontwerpers krijgen zo een schat aan input die ze waarschijnlijk nooit krijgen als u ze een eenzijdige briefing van uw wensen geeft.
4. Geef uw gebruiker een gezicht met persona’s
U kunt de doelgroep van uw website waarschijnlijk prima benoemen, maar wat zijn nu echt de kenmerken van deze doelgroep? Wat houdt ze bezig, hoe gedragen zij zich online en waarin gaat uw website hen straks voorzien? Een goede manier om dit soort vragen concreet te beantwoorden is het uitwerken van persona’s. Een persona is een beschrijving van een fictief persoon die tot uw doelgroep behoort. In een persona staan kenmerken van deze gebruiker beschreven, zoals demografie, behoeften, biografie en voorkeuren. Heeft u meerdere doelgroepen? Werk dan per doelgroep een persona uit. Tijdens de verdere fases van het project kunt u hierop teruggrijpen en zorgt u ervoor dat u voldoet aan een hele belangrijke regel: de gebruiker moet centraal staan.
5. Maak een functioneel ontwerp
Zoals bij de bouw van een huis een bouwtekening onontbeerlijk is, zo is dat bij de bouw van een website niet anders. Alleen heet die bouwtekening nu wireframe. Wireframes zijn draadmodellen waarin pagina’s van een website functioneel worden uitgewerkt. Verwar dit niet met het uiteindelijke design; in een wireframe wordt nog geen rekening gehouden met kleurgebruik of grafische effecten. Een set wireframes biedt niet alleen duidelijkheid over hoe de website gaat werken, het geeft tevens de juiste focus tijdens de designfase die later volgt. Degene die het uiteindelijke design creëert, zal immers op dat moment zijn handen al meer dan vol hebben aan het nadenken over kleuren, schaduwen en lettertypes.
6. Onderschat de ontwerpfase niet
Menigeen kan wel wat voor elkaar krijgen in bijvoorbeeld Photoshop. Maar goed webdesign is een vak. Toch wordt dit nog regelmatig onderschat. U kent het wel: het buurjongetje dat ook handig is met een computer en voor een mooi prijsje een ontwerp wil maken. Hoewel andere aspecten - zoals content - minstens zo belangrijk zijn, is het design van uw website waarschijnlijk toch het eerste dat een gebruiker ziet. Laat het ontwerp daarom over aan een professionele webdesigner. Soms hebben partijen die websites ontwikkelen zelf een webdesigner in dienst, maar het is ook helemaal niet vreemd om de ontwerpfase en ontwikkelfase door verschillende bureaus te laten uitvoeren. Zorg hierbij wel voor een goede overdracht.
7. Ga op het juiste moment over tot realisatie
Het gebeurt nog vaak dat stappen als het uitwerken van persona’s, wireframes en een grafisch ontwerp voor voldoende pagina’s niet of niet volledig worden uitgevoerd. Met als gevolg dat tijdens de bouwfase alle open eindjes in het ontwerp naar eigen inzicht door de ontwikkelaar worden ingevuld. Uiteraard is het soms onmogelijk of onwerkbaar om een perfect uitgewerkt ontwerp te hebben. Echter, een goede voorbereiding is het halve werk. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een efficiëntere realisatiefase en kan het later kostenbesparend werken. Is er namelijk over bepaalde functionaliteiten vooraf te weinig nagedacht, dan is de kans groot dat u in de loop der tijd meer wijzigingen aan uw website moet laten uitvoeren.
8. Neem de tijd om te testen
Op het moment dat uw website live gaat, moet deze goed werken. De website moet gevuld zijn met de benodigde content, alle elementen moeten netjes op hun plaats staan in alle gangbare browsers en functionele smetten als dode links zijn u natuurlijk een doorn in het oog. Bij een eerste oplevering door een ontwikkelaar is een website vrijwel nooit direct gereed om live te gaan, alleen al omdat u waarschijnlijk de website dan nog dient te vullen met content. Zorg daarom voor genoeg tijd tussen de eerste oplevering van de website (op een ontwikkelomgeving) en de daadwerkelijke livegang. Zo heeft u de mogelijkheid om de website uitgebreid te testen op functionele fouten en om de website te vullen met voldoende content.
9. Plan de livegang strategisch
Een nieuwe website is niet zomaar iets. U heeft er immers veel tijd, geld en moeite ingestoken en het zou alleen daarom al zonde zijn dat deze ineens ten tonele verschijnt. Een nieuwe website biedt daarbij een uitgelezen kans om publiciteit (en bezoekers) te genereren. Denk goed na over het moment en de acties die u op dat moment uitvoert om ruchtbaarheid aan de livegang te geven. Zorg dat u een nieuwsbrief gereed heeft en verstuur bijvoorbeeld uw relaties een presentje met het bericht dat u een nieuwe website heeft. Tot slot, ga niet live op vrijdagmiddag. U moet er toch niet aan denken dat er van alles fout gaat en de mensen die u moeten helpen al zijn begonnen aan hun welverdiende weekend?
Rob Beekmans is website usability specialist bij Easy Internet Marketing.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Een nieuwe website, hoe pakt u dat aan?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.