Twinkle | Digital Commerce

‘Tesco moet behalve retail- ook technologiebedrijf zijn’

2017-05-27
180101
  • 1:39

Tesco gaat dit jaar 750 miljoen dollar investeren in technologie. Het Britse retailconcern strijdt met Amazon en Netflix om de digitale mediaconsument, om te beginnen in eigen land. Daarnaast zal Tesco zijn online boodschappenservice verder uitrollen in Azië.
  
CEO Philip Clarke heeft de miljoeneninvestering vandaag aangekondigd in Singapore, bericht persbureau Bloomberg. ‘Om te kunnen concurreren in het nieuwe winkeltijdperk denk ik dat Tesco meer moet zijn dan een retailbedrijf’, aldus de CEO. ‘We moeten ook een technologiebedrijf worden. Daarom zullen we in 2013 driekwart miljard dollar investeren in technologie, oplopend tot een drievoud van dat bedrag in de komende drie jaar.’ 

Blinkbox
Tesco werd in 2011 eigenaar van Blinkbox, een plek waar Britten nu films en tv-series en op termijn ook muziek en films kunnen downloaden en streamen. Clarke wees erop dat de fysieke verkoop van deze mediaproducten afgelopen jaar met 25 procent is geslonken in de UK, waar de digitale verkoop een groei van 150 procent doormaakte.

Clubcard TV
Eerder deze maand lanceerde Tesco een gratis internettelevisiedienst voor de circa 16 miljoen houders van zijn klantenkaart: Clubcard TV, mede mogelijk gemaakt door ‘targeted advertising’. Amazon beloont abonnees van zijn bezorgdienst Prime op soortgelijke wijze met digitale content. Deze vaste klanten krijgen gratis toegang tot Amazon Instant Video en ze kunnen maandelijks gratis een boek kiezen uit de Kindle-bibliotheek.

Van bricks naar clicks
Clarke liet zich ontvallen dat Tesco voorheen groei zocht door simpelweg vastgoed aan te schaffen. ‘Tegenwoordig zit groei in de veranderde manier waarop we met onze klanten omgaan en in de omarming van digital retailing.’ De CEO gaf aan dat Tesco zal inzetten op een verdere uitrol van zijn online boodschappenservice over Azië. Het concern heeft fysieke winkels in China, Thailand, Maleisië en Zuid-Korea. In dat laatste land pionierde Tesco twee jaar geleden met virtuele supermarkten in metrostations.
  
Lees ook: ‘Software eats retail


Foto: Business man pressing a shopping cart button van Shutterstock.