Twinkle | Digital Commerce

Belgische webwinkels vrezen buitenlandse concurrentie

2017-05-27
619284
  • [nieuws]
  • 1:13

Belgische webwinkeliers zijn over het algemeen positief gestemd over hun toekomstperspectieven, maar de inmenging van buitenlandse concurrenten baart veel ondernemers zorgen: ‘De vrees was nog nooit zo groot’, aldus voorzitter Patricia Ceyssens van BeCommerce.

Uit een enquête van de belangenvereniging onder 550 online verkopers blijkt dat negen op de tien ondernemers groei verwachten dit jaar. Twee op de drie respondenten denkt in 2013 extra personeel aan te zullen nemen, waarbij vooral IT’ers en online marketeers op de wensenlijst staan.

‘Te weinig Belgische webwinkels’
Uit de steekproef van BeCommerce blijkt ook dat 63 procent van de Belgische webwinkeliers de buitenlandse concurrentie vreest. Vorig jaar sprak nog niet de helft (49 procent) van de geënquêteerden hier zijn zorgen over uit. Ceyssens concludeert dat er nog een lange weg is af te leggen: ‘Vooral het feit dat er nog altijd te weinig Belgische webwinkels zijn, blijft een heikel punt.’

Buitenlandse webshops groter
België kent een relatief beperkte markt en inwoners met verschillende moedertalen, die in die talen ook door Nederlandse en Franse webwinkeliers worden aangesproken. Bol.com en Coolblue danken bijvoorbeeld veel van hun omzetgroei aan onze zuiderburen. Vorig jaar bleek uit een studie dat buitenlandse online retailers aanmerkelijk méér verdienen aan Belgische webshoppers dan Belgische webwinkeliers zelf .

Honderden miljoenen
Na Frankrijk bleek Nederland het populairst bij Belgische cross border shoppers. Zij geven hier op jaarbasis honderden miljoenen euro's uit.