Twinkle | Digital Commerce

Vraag naar logistieke ruimten neemt toe

2017-05-27
180101
  • 1:35

De vraag van retailers naar logistieke ruimtes in Europa neemt flink toe. Mede dankzij de toename van het aantal e-commerce bedrijven is de komende vijf jaar behoefte aan 25 miljoen vierkante meter extra logistieke ruimte.


Dat blijkt uit het rapport ‘A new logistics real estate landscape’ (pdf), waarin vastgoeddienstverlener Jones Lang LaSalle ingaat op de impact van multichannel retail op logistiek.

E-fulfilment
Jones Lang LaSalle stelt dat van de totaal benodigde 25 miljoen vierkante meter voor Europese retail drie miljoen vierkante meter specifiek bestemd is voor e-fulfilment. Dit zijn (vaak kleinere) locaties die zich uitsluitend richten op opslag, ontvangst en verwerking van online aankopen. Nog eens 22 miljoen vierkante meter is nodig voor 'herbevoorrading', rapporteert Vastgoedmarkt.

Veranderingen
Jones Lang LaSalle stelt dat, ondanks de groei van e-commerce in Europa, de fysieke winkels de komende tien jaar zullen blijven domineren. Fysieke winkeliers zullen de komende jaren de belangrijkste gebruiker blijven van logistieke ruimten en hoofdzakelijk verantwoordelijk zijn voor de toename van het aantal locaties.

Webwinkels zullen echter wel voor verandering zorgen op logistiek gebied. Zo is er een toenemende vraag naar ‘dark stores’ (winkels die alleen online actief zijn) om online bestellingen van levensmiddelen te verwerken. Ook vragen retailers om mega-afhaalcentra en hubs waar pakketten worden verwerkt.

Omnichannel
In de toekomst zullen retailers volgens het onderzoek steeds meer omnichannel worden. Hierbij voegen shops het online, mobiel en offline winkelen samen. Warenhuizen en offline winkels krijgen volgens Jones Lang LaSalle een veranderende rol dankzij omnichannel; bestellingen kunnen door klanten dan op elke gewenste plek worden opgehaald.

Zes keer zo groot
Dinsdag meldde Omoda dat het een nieuw magazijn van achtduizend vierkante meter opent in Zierikzee. Het vervangt de zeven al bestaande logistieke ruimten van het bedrijf en het is zes keer zo groot als al die ruimten samen. Omoda wil met de opening van het centrum verder internationaal gaan groeien.