Twinkle | Digital Commerce

Ook Bol.com meldt zich op online klusmarkt

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:58

Bol.com lijkt zich op te maken voor de verkoop van artikelen voor doe-het-zelvers. Het bedrijf spreekt op 20 maart op een bijeenkomst voor retailers in die branche. Bol.com wijst de aanwezigen bij MIX’ Nationale DHZ-Sessie op de verkoopmogelijkheden die het biedt aan derde partijen.

De geplande presentatie van Machiel Tiddens, manager van Bol.com Plaza, strookt met geluiden in de markt dat Bol.com werkt aan een entree als verkoper van klusartikelen. Bol.com bevestigde noch ontkende deze stap vanmiddag aan Twinkle.

Nieuwe speciaalzaken
Ahold maakte eind vorig jaar bekend dat Bol.com in 2013 in drie grote nieuwe categorieën zal stappen, na de toevoeging van de productgroepen baby, mooi & gezond en koken & tafelen in 2012. Volgens internetmarketeer en volger Gerben Hoekstra lijkt het erop dat Bol.com zich opmaakt voor de categorieën klussen, dier en tuin, hoewel die drie samen ook één van de drie te openen nieuwe ‘speciaalzaken’ kunnen vormen.

Wehkamp.nl: fashionable propositie
In de strijd om de online klusser treft Bol.com onder andere Wehkamp.nl, lange tijd de grootste Nederlandse aanbieder van klusartikelen voor consumenten op internet. Erwin van Cooth, unit manager Huis, Tuin & DIY bij Wehkamp.nl, wees eind vorig jaar op ‘een ongelooflijke potentie’ voor een goede bouwmarkt online. ‘Maar Wehkamp.nl zal de ruimte niet vullen. We kiezen voor een fashionable propositie, waar verf, vloeren en behang bijvoorbeeld wel in passen, maar gipsplaten niet. Wij zullen eerder een stapje terug doen als het gaat om de functionele producten (zoals gereedschap, red.) en het decoratieve assortiment oprekken. Wehkamp.nl zal nooit zeshonderd verschillende boormachines gaan verkopen, we zoeken onderscheid in inspiratie.’

Zakelijke verkopers
Bol.com zoekt doorgaans direct de diepte bij de start met nieuwe productcategorieën; als de nummer 2 van de Twinkle100 boren gaat verkopen, zullen het er veel verschillende zijn. Door bestaande partijen uit de doe-het-zelfbranche als zakelijke verkoper binnen te laten, kan het klusassortiment op Bol.com ook extern worden gevoed.

Formido, Praxis, Gamma, Karwei, Hornbach
Nederlandse bouwmarkten zetten één voor één de stap naar online verkoop. Kort na elkaar hebben Formido en Praxis, beide onderdeel van de Maxeda DYI Group, e-commerce sites in de lucht gebracht. Eerder deze week werd bekend dat Intergamma webwinkels ontwikkelt voor zijn ketens Gamma en Karwei, met PostNL als partner voor zowel bezorgen als afhalen. De shops zullen rond de zomer open gaan. Het Duitse Hornbach wil dit jaar ook beginnen met webverkoop in ons land.