Rusland is een snel groeiende speler op de wereldwijde e-commerce markt. De verwachting is dat de online verkoop de komende jaren stijgt tot 25 miljard dollar in 2014. Dat schrijft de Financial Times op basis van cijfers van McKinsey.
E-commerce staat in Rusland nog in de kinderschoenen. Slechts 2 procent van de inkomsten uit retail in het land is afkomstig uit online verkoop, tegenover 6 procent in de Verenigde Staten en maar liefst 10 procent in China, volgens McKinsey.
Verdubbeling in drie jaar
Het Amerikaanse consultancybureau voorspelt dat de online consumentenuitgaven de komende jaren stijgen van 8 miljard dollar in 2010, via 13 miljard dollar in 2011 tot 25 miljard dollar in 2014. Het gaat om bijna een verdubbeling in drie jaar tijd (tussen 2011 en 2014) of een ruime verdriedubbeling in vier jaar tijd (tussen 2010 en 2014). Toch betreft het nog altijd maar een fractie van het bestedingsniveau in de VS en China.
Online advertenties
Dat e-commerce in Rusland groeit, wordt weerspeigeld in de stijging van de online advertentiebestedingen; van 1,4 miljard dollar in 2011 naar 1,7 miljard dollar vorig jaar. Een op de vijf advertentieroebels wordt inmiddels online besteed, aldus de Financial Times.
Internetgebruikers vaak webshopper
Het aantal internetgebruikers in Rusland - momenteel zijn meer dan 50 miljoen Russen dagelijks online - groeit elk jaar met 35 procent. Twee op de drie actieve internetgebruikers winkelen al online. Kaartjes voor vlieg- of treinreizen worden door de Russen online het meest gekocht, ze zijn goed voor 18 procent van de totale online verkoop.
Spelers
De afgelopen jaren hebben diverse Russische bedrijven hun entree gemaakt op de online retailmarkt. Ozon.ru (een Amazon look-alike), Utkonos.ru (online voedselretailer) en Kupivip.ru (modewinkel) zijn de grootste lokale partijen. Biglion.ru (een Russische versie van Groupon) heeft onlangs de top tien van Russische online retailers bereikt, schrijft de krant.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘E-commerce in Rusland in drie jaar verdubbeld’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.