Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl krijgt iPhone-applicatie: Whoesh

2017-05-27
180101
  • 1:40

Jeroen Baidenmann van DevMobile heeft een iPhone-applicatie ontwikkeld met producten van Wehkamp.nl. Als Apple volgens plan akkoord gaat, verschijnt Whoesh! aanstaande vrijdag in de App Store.


De applicatie is een uitvloeisel van Wehkamp.nl’s eigen affiliateprogramma, waarvoor Trade Doubler de basis biedt. Baidenman houdt commissie over aan de verkopen die Wehkamp.nl straks via de app genereert (doorverwijzingen). Hij ontwikkelde eerder soortgelijke apps voor Bol.com en Zalando.

Geen opdracht, wel goedkeuring
De ontwikkelaar benadrukt op zijn site: 'Whoesh! is een onafhankelijke app ontwikkeld door DevMobile, met goedkeuring van Wehkamp. Whoesh! is niet in opdracht van, noch door Wehkamp ontwikkeld of gepubliceerd.'

Baidenmann maakt behalve van het affiliateprogramm van Wehkamp.nl gebruik van de open API en de productfeed die de voormalige postorderaar afgelopen najaar in relatieve stilte beschikbaar stelde. 'Daardoor kan ik circa honderdduizend artikelen aanbieden in de app', zegt hij tegen Twinkle. 'Ik kom eigenlijk geen artikelen tegen op Wehkamp.nl die niet in de app staan.'

Mobiele site
Wehkamp.nl, het vlaggenschip van Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding, mikte lange tijd alleen op smartphone-verkoop via een geoptimaliseerde site. In het voorjaar van 2010 baarde Wehkamp.nl opzien met de agressieve mobiele kortingsapp W.APP, maar die leek vooral bedoeld om zich rond de korting4daagse van zijn brutale kant te laten zien.

Apps voor tablets
Namens de webwinkel kondigde Alexander van Slooten op de laatste Thuiswinkel Update aan dat Wehkamp.nl zelf aan de slag zou gaan met de ontwikkeling van transactionele mobiele apps, meer specifiek voor de tablet. Wehkamp.nl verwacht dat dat apparaat eind dit jaar tekent voor zo’n 30 procent van de verkopen en het werkt daarom ook aan een geoptimaliseerde tablet-site.

Omzetaandeel
In november maakte RFS Holland Holding bekend dat het mobiele omzetaandeel (smartphones en vooral tablets) van april tot en met september 2012 uitkwam op 16 procent. Van Slooten zei afgelopen najaar dat het tablet-aandeel eind 2013 best nog eens hoger uit zou kunnen vallen dan de genoemde 30 procent. ‘En ik zou er niet van opkijken als het eind 2014 al om de helft van de omzet gaat.’