Twinkle | Digital Commerce

‘Tijd en traffic grootste tegenvallers bij opzet webwinkel’

2017-05-28
400300
  • 1:32

Nederlandse ondernemers verkijken zich nog al eens op de hoeveelheid tijd die komt kijken bij het opzetten van een webwinkel. Het trekken van verkeer is voor webondernemers met en zonder fysieke winkel ook een grote uitdaging.


Dat blijkt uit het E-Commerce behoeftenonderzoek 2013, uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van PostNL. In het zowel kwantitatief als kwalitatief uitgevoerde onderzoek staan de behoeften van consumenten en ondernemers centraal. Vandaag werden de eerste onderzoeksresultaten gepresenteerd.

Tegenvallers
‘Een webwinkel doe je er niet even bij’, schrijft PostNL in zijn rapport. Startende webwinkeliers noemen tijd en traffic als grootste tegenvallers, gevolgd door respectievelijk het verzamelen van content, het vergaren van kennis over e-commerce en de productfotografie. Een en ander wordt duidelijk in de tabel hieronder, waarin de uitdagingen van webwinkeliers zonder winkel (‘Clicks’) worden afgezet tegen die van webwinkeliers met winkel (‘Bricks & Clicks’):


Duurder dan verwacht
De tabel hierboven vertelt dat 15 procent van de beginnende e-commerce ondernemers de opstartkosten vindt tegenvallen. De onderstaande tabel splitst dat verder uit. Zichtbaar wordt dat ruim de helft van de webwinkeliers zónder fysieke winkel (Clicks dus) meer geld kwijt was aan het trekken van verkeer dan vooraf gedacht:


 

Startende online verkopers met fysieke winkels (Clicks & Bricks) lopen over de hele linie minder vaak uit de begroting dan hun online only collega's, al maakt ook ongeveer een derde van deze ondernemers meer kosten voor het trekken van verkeer dan verwacht:

Prijs dominant
Ook interessant: uit de consumentenkant van het onderzoek blijkt dat negen op de tien Nederlandse webshoppers prijs belangrijk (41 procent) of heel belangrijk (48 procent) vinden in hun overweging ergens te kopen of niet. Ook productinformatie, verzendkosten en levertijd tellen zwaar mee in de aankoopoverweging:
 


 

U kunt het eerste rapport van het E-commerce behoeftenonderzoek hier downloaden.