Twinkle | Digital Commerce

Centrale afhaalpunten: hoe denkt de consument erover?

2017-11-08
180101
  • 1:29

Online shoppen, offline afhalen. Steeds meer webwinkels bieden het aan en steeds meer supermarkten willen ermee experimenten. Maar hoe staat de Nederlandse consument er eigenlijk tegenover?

In een recente enquête van Food for Food en Intomart GfK zegt 41 procent van de consumenten niet vaker online boodschappen te zullen doen als de waren op een makkelijk te bereiken punt, ingepakt en wel, kunnen worden opgehaald. Slechts 21 procent van de consumenten geeft aan dan juist wel vaker boodschappen via het web te willen bestellen. 23 procent weet niet of het invloed zal hebben op zijn koopgedrag en antwoordde daarom met ‘misschien’.





Verschillende verwachtingen
Toch zetten bedrijven als Albert Heijn en Plus (tijdelijk) in op een bestelservice waarbij consumenten online kunnen bestellen en offline de producten kunnen afhalen. Uit een aantal andere rapporten komt dan ook naar voren dat deze afhaalpunten wel degelijk een succes kunnen zijn. Zo voorziet ING in zijn Equity Research een grote rol voor afhaalpunten bij de groei van e-commerce in food. Uit een recent rapport van ABN Amro blijkt echter weer dat 90 procent van de consumenten webbestellingen het liefst thuisbezorgd krijgt.

Experimenteren
Maar, zo stelt Food for Food op zijn site, uiteindelijk hangt het er voor de consument ook vanaf hoe de mogelijkheid van online bestellen en offline afhalen wordt ingevuld. Want waar zijn de centrale afhaalpunten gelegen? Zijn deze goed bereikbaar? Staat er een korting tegenover als je je bestelling zelf ophaalt? Hoe is de kwaliteit (met name bij versproducten van groot belang)? Om erachter te komen wat succesvol werkt, kunnen bedrijven maar één ding doen: experimenten, leren en bijsturen, aldus Food for Food. En wat dat betreft laten Albert Heijn en Plus het goede voorbeeld zien.

Bron: Foodforfood.info