Twinkle | Digital Commerce

Target stelt prijzen gelijk aan online retailers

2017-11-08
180101
  • 1:27

Target wil showrooming uitbannen door zijn prijzen gelijk te stellen aan die van online giganten Amazon, Walmart, Best Buy en Toys ‘R Us. Het grote Amerikaanse retailbedrijf denkt zo meer betalende klanten te genereren.


Dat meldt Target in een persbericht. Het bedrijf is de afgelopen jaren klanten misgelopen als gevolg van  showrooming: mensen bekijken een product in een fysieke winkel en ze bestellen het vervolgens online goedkoper via een online retailer als Amazon.

Toonzaal
Target  is het zat om enkel als toonzaal te worden beschouwd en het verlengt zijn kortingsactie van de feestdagen naar een doorlopende promotie. Deze houdt in dat klanten bij Target altijd de laagste prijs krijgen, gebaseerd op de prijzen van de vier genoemde retailers. De nummer 23 in de lijst van Amerika's grootste online verkopers probeerde al eerder om showrooming tegen te gaan door fabrikanten te vragen om in-store-only producten te leveren.

Strijd
De strijd om de klant tussen Target en de online only retailers bereikte in mei vorig jaar een hoogtepunt toen Amazon zijn e-reader Kindle via Target verkocht. De samenwerking tussen de bedrijven bekoelde toen bleek dat consumenten de e-reader in de winkel van Target bekeken, maar via Amazon online kochten. Target besloot vervolgens om de e-reader uit de schappen te halen.

Spontane korting
Amerika's grootste retailers vechten om de klant met diverse plotselinge kortingsacties, zo bleek uit de promotie van Wal-Mart rond de iPhone 5. Het bedrijf lanceerde een actie van één dag rond de telefoon en andere Apple-producten. Concurrent Best Buy 'verloor' door het volgen van deze spontane korting 65.000 dollar aan dagomzet. Volgens de elektronicaketen communiceerde Wal-Mart de actie bewust toen het weinig Apple-producten op voorraad had.