Wat zijn zaken die u als webwinkelier beter kunt vermijden of voorkomen ? Linda Bustos, director e-commerce research bij Elastic Path, geeft op Getelastic.com zeven punten om rekening mee te houden. U vindt ze hieronder.
1. Het vertragen van uw website door social hooks
Het is helemaal hip om Facebook-, Twitter en Pinterest-buttons op elke productpagina te plaatsen, maar weet u wat de invloed is van deze buttons op de laadtijd van uw website? Strangeloop Networks rapporteert dat de gemiddelde website uit de top tweeduizend sites volgens Internet Retailer gemiddeld zeven scripts van derden bevat, waarbij sommige maar liefst vijfentwintig scripts, die allemaal recourses trekken uit verschillende serverlocaties. ‘Elk script vertegenwoordigt een “single point of failure”, dat de snelheid kan belemmeren of - erger nog - het laden van een pagina helemaal verhindert', aldus het rapport. Met meer bezoek vanaf tablets via wifi, is dit des te meer een probleem. De oplossing? Wees ‘discriminerend’ over welke knoppen en tools u toevoegt aan uw pagina’s en zorg dat ze altijd laden na al uw andere paginacontent.
2. Het uitvoeren van UX driven-tests
Door het testen van eenvoudige winkelwagenbuttons of losse elementen is het onwaarschijnlijk dat u veel grotere winsten behaalt. Gastblogger voor Econsultancy.com Ian McCaig stelt in zijn posting dat er een verschil is tussen een data driven-test - waarbij u gebruikmaakt van data om het gebruikersgedrag op uw site te begrijpen en vervolgens een hypothese vormt om te testen - en een UX driven-test - waarbij iemand een idee heeft en besluit het te testen. McCaig’s groep besloot de impact van UX-driven tests tegenover data driven-tests te onderzoeken. Hieruit bleek dat 77 procent van de data driven-tests een positief effect opleverde, versus 10 procent van de UX tests.
3. Uw couponbox pimpen
Zwerven er affiliate couponcodes voor uw site rond? De beste manier om uw omzetmarge te verlagen en affiliates met goede SEO-skills te overcompenseren is het extreem benadrukken van uw couponcodebox. Wat kunt u beter doen? Hieronder vijf ideeën:
1. Gebruik targeted selling rules die de couponbox onderdrukken als er niet wordt doorverwezen vanuit e-mail of een affiliate.
2. Geef persoonlijke promocodes af of codes met een gebruiksbeperking.
3. Gebruik de promobox om uw e-maillijst op te bouwen.
4. Link naar uw eigen aanbiedingspagina.
6. Maak geen gebruik van een ‘box’ (mensen hebben de neiging deze snel op te merken en in vullen. Dat hebben buttons veel minder, waarbij gebruikers eerst naar een andere pagina moeten klikken om de code in te vullen).
4. Het verspillen van ruimte op de homepage
Er is een aantal manieren om het potentieel van uw homepage te verspillen, bijvoorbeeld door middel van hero shots (foto’s van producten of shiny happy people die vertegenwoordigen wat u verkoopt), afleidende, roterende banners, onduidelijke proposities, irrelevante merchandising of vervelende country-selector splash pages terwijl hiervoor geolocatie tools kunnen worden gebruikt.
5. Het verwaarlozen van remarketing
Als pop-ups en remarketingcampagnes niet zouden werken, dan zou ook niemand er gebruik van maken. De timing en de boodschap zijn echter van essentieel belang en kan de inzet ervan maken of breken. Verdiep u dus eerst goed in het gebruik van pop-ups en remarketingcampagnes.
6. Redesignen
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is uw site niet meteen achterhaald omdat u geen grootscheeps redesign heeft uitgevoerd op uw website het afgelopen jaar.
Als het redesign minimaal is (re-skinning: het veranderen van de look & feel waarbij de algemene structuur in tact blijft), dan zijn er minder middelen nodig voor het project, maar het heeft ook minder impact op de klant. Tenzij het redesign is ondernomen om tekortkomingen aan de site te verhelpen - af te meten aan klantfeedback - is de inspanning waarschijnlijk zinloos voor iedereen, behalve voor de afdeling branding.
Als het een radicaal redesign betreft, is de kans aanwezig dat u in ieder geval tijdelijk een daling in conversie waarneemt, totdat mensen wennen aan de nieuwe look & feel en/of contentstructuur. Zelfs als er op korte termijn verbeteringen zijn door de uitrol van het nieuwe design, bestaat ok de kans dat na verloop van tijd de resultaten weer teruggaan naar de basiswaarde. Bustos geeft in haar artikel aan niet tegen een redesign te zijn, maar ze merkt wel op dat het vaak wordt gedaan om de verkeerde redenen en ook vaker dan nodig.
7. Overpersonaliseren
We kennen allemaal de blunders met geautomatiseerde personalisatie en cross-selling tools. Hoewel geautomatiseerd, zijn de ‘regels’ die aan deze tools worden toegevoegd vaak door mensen bepaald; en overambitieuze personalisatie kan negatief werken op de klantervaring of het doel zelfs helemaal voorbijschieten.
De branche zet ook steeds meer koers richting 'big data' om offline en online gegevens te koppelen en richting cross-website en cross-business data om klanten te typeren en te targeten. Afgezien van de privacy en de negatieve pr die het kan opleveren als bedrijven ‘eng veel’ over een persoon weten (zo onderkende Target in Amerika de zwangerschap van een tienermeisje eerder dan haar vader dat deed), kan te veel data ook een probleem zijn. Zoals Sucharita Mulpuru van Forrester opmerkt:
'We’re in an era now where “big data” is all the rage and companies have open specs for chief data scientists. But in sectors like the one I cover (retail), there’s such a thing as too much data. Traditional RFM (recency-frequency-monetary value) analysis and data cooperatives among marketers that rely on minimal levels of personal data continue to be incredibly effective. Furthermore, data just creates a mess. That’s why Netflix (which tried to pay someone a million dollars to try to improve its recommendation algorithm years ago without much success) has now reverted to a few dozen people tagging their new releases. And, ultimately, here’s the best way to sell more things: create more innovative and useful products for people rather than spam people you’ve ferreted out on the Internet through their IP addresses.'
Bron: Getelastic.com
Wat u als webwinkelier beter niét kunt doen: 7 afraders
2013-01-10T15:02:00
2017-05-28
180101
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wat u als webwinkelier beter niét kunt doen: 7 afraders
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.