Twinkle | Digital Commerce

Onderzoek :‘Webwinkelprijzen verschillen per browser’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:38

De prijzen van producten in Amerikaanse webwinkels verschillen per browser. Dat schrijft The New York Times naar aanleiding van een vergelijkend onderzoek van Digital Folio. Gebruikers kunnen tientallen procenten duurder uit zijn bij een webwinkelbezoek via de 'verkeerde' browser.

Digital Folio vergeleek onder andere de prijs van een Samsung-televisie in drie verschillende browsers bij webwinkel Newegg.com (video). Het bleek dat het apparaat voor gebruikers van Google Chrome 997 dollar kostte, terwijl gebruikers van Firefox en Internet Explorer een prijs van 1.399 dollar werd voorgeschoteld.

Een soortgelijk verschil in prijs werd ook voor een ander type Samsung-flatscreen gevonden op Walmart.com (video). Prijzen voor dezelfde producten kunnen dus zelfs binnen dezelfde webwinkel op hetzelfde moment verschillen.

Beste prijs
Al enkele jaren vindt er een prijzenslag plaats tussen Amerikaanse online retailers. Amazon en Sears veranderden in december dagelijks de prijzen van 25 procent van het totale productaanbod, zo meldt The New York Times. Ook de artikelen van Walmart, Toys ‘R Us en Best Buy wisselden vorig jaar vaak van prijskaart. Onder andere Target speelt hierop in door zijn prijzen gelijk te trekken met die van genoemde webwinkels.

Hulpmiddelen
Om drukbezette consumenten te helpen in het vinden van de beste prijs voor een product zijn er de afgelopen tijd diverse online hulpmiddelen gelanceerd. Het onderzoeksbedrijf Dynamite Data volgde namens zijn klanten eind december de prijzen van honderden kerstitems op de websites van grote online retailers. Sinds vorig jaar kunnen consumenten via het systeem van Hukkster vouchers ontvangen en een e-mailalert krijgen wanneer de prijs van een product in een webwinkel daalt.



Citibank
Ook de internationale Citibank speelt in op de verandering van prijzen bij online retailers. Bij betalingen met een aparte ‘Citi card’ (een soort creditcard) hebben klanten tot dertig dagen na aankoop van een product recht op een compensatie wanneer het item in die periode ergens goedkoper wordt gevonden. Het prijsverschil moet echter wel 25 dollar of meer zijn. De bank bedacht de extra dienstverlening zodat meer consumenten hun ‘grote’ aankopen via Citibank gaan doen.