Google test een zakelijke variant op zijn productzoekmachine Google Shopping in de VS. Gecertificeerde leveranciers worden beter zichtbaar in Google Shopping for Suppliers. De certificering, die Google aan derde partijen overlaat, kost geld.
Google Shopping for Suppliers wordt sinds enkele weken getest (béta) in de VS, merkte het Duitse GoogleWatchBlog op. Op dit moment kunnen alleen elektrische en elektronische producten worden vergeleken. Daar zullen spoedig andere categorieën aan worden toegevoegd, schrijft Google zelf:
Google Verified Suppliers scoren hoger in de zakelijke productzoekmachine. Bij de certificering, die 1.000 dollar kost in de VS, worden onder meer de bedrijfshistorie, contactgegevens en kredietwaardigheid onder de loep genomen. Verified Suppliers krijgen een blauwe badge van Google die kopers wijst op de nieuwe status.
Pay-per-action
Een verdienmodel op basis van kliks, sales of leads is er nog niet, maar kan nog komen: Google schrijft in zijn documentatie voor bedrijven (zie ook policies) dat de kostenstructuur van Shopping for Suppliers in de toekomst kan wijzigen, ‘including to a pay-per-action model.’
Product Listing Ads
Denkbaar is ook, schrijft SearchEngineLand, dat Google een zakelijke variant op de succesvolle Product Listing Ads creëert. Deze PLA’s worden steeds meer afgenomen door Amerikaanse online retailers om zichtbaar te blijven in de ‘gewone’ Google Shopping voor consumenten. Ook deze adverteerders kunnen hun zichtbaarheid vergroten met behulp van een logo: Google Trusted Stores.
Als ik het goed begrijp gaat deze B2B PLA een stap verder dan Google shopping en ben je zonder te betalen gewoon niet vindbaar.
@Ewald: het zit anders: online retailers (in de VS, binnenkort ook hier) zijn niet vindbaar als ze niet betalen in de 'gewone' Google Shopping, voor consumenten. Leveranciers kunnen wél zonder betaling boven komen drijven in Google Shopping for Suppliers, alleen scoren ze hoger als ze Verified Supplier zijn. Daarvoor moet dan weer wel worden betaald.