Zalando heeft afgelopen jaar een verlies geleden van 40 miljoen euro, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Dat meldt het Duitse magazine Focus op basis van anonieme bronnen. De wel door Zalando zelf gecommuniceerde omzet kwam afgelopen jaar uit op 510 miljoen euro.
Het verlies van Zalando, rekent het Duitse vakblad Internet World Business voor, is in relatieve zin afgenomen; in 2010 werd bij een omzet van ongeveer 150 miljoen euro nog 20 miljoen verlies geleden. De omzet verdriebubbelde (pdf) in één jaar tijd dus ruim, terwijl het door insiders genoemde verlies ‘slechts’ verdubbelde.
Verdubbeling
Zalando gaat uit van een omzetverdubbeling in dit (af)lopende jaar, aldus Rubin Ritter namens het e-commerce bedrijf tegen Focus. Daarmee zullen de inkomsten van Zalando voor het eerst boven de 1 miljard euro uitkomen, verdeeld over inmiddels 14 landen. Ter vergelijking: dat is ruim twee keer de online retailomzet van Wehkamp.nl-moeder en Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding in 2011. Amazon, de grootste webverkoper van Duitsland, boekte bij onze oosterburen alleen al ruim 3 miljard euro omzet (in 2011).
Schoenen en mode
Zalando, sinds eind 2010 actief in Nederland, zal zich de komende jaren blijven concentreren op de verkoop van schoenen en mode online, liet oprichter en mede-eigenaar Robert Gentz eerder dit jaar weten. Het bedrijf krijgt daarbij grote - voor klanten gratis - retourstromen te verwerken.
Lees ook:
- Marge is ‘uit’ (column van Claudia Willemsen uit Twinkle 10-2012)
- Zalando’s schreeuw om aandacht (over retargeting, mei 2012)
één woord: BUBBLE
Wanneer Zalando de tv-commercials schrapt maken ze direct weer winst lijkt me.
Jammer dat de handel tegenwoordig op deze manier wordt uitgevoerd. Uiteindelijk wordt hierdoor het hele bedrijfsleven uitgehold. Eerst 20 miljoen, daarna 40 miljoen, dit jaar waarschijnlijk nog meer verlies. Een onuitputtelijke zak geld, niet gericht op een gezonde bedrijfsvoering, lees : winstgevend. De hele zaak zal wel weer worden overgenomen door een of ander investeringsmij of hedgefund. De huidige eigenaar loopt alsnog weg met een zak geld. Zalando wordt opgescheept met een gigantische schuld, want van eigen geld is weinig sprake bij dit soort partijen. Er zal geprobeerd worden om binnen een aantal jaren winstgevend te worden, lukt het niet dan gaat de stekker eruit. Banken (lees : de consument) likken de wonden en ondertussen zijn bijna alle schoenzaken over de kop of hebben moeite om hun hoofd boven water te houden. Onder kostprijs werken is geen kunst, met name de banken zouden moeten stoppen met het oneindig financieren van dit soort partijen. Laten we eerlijk wezen, als de schoenenzaak op de hoek een jaar verlies draait gaat de stekker er ook uit. Wat ik al zei ; het is helaas de realiteit van alledag maar het failliet voor de meeste ondernemers.
Laten wij voorop stellen dat er nogal ongenuanceerd wordt gereageerd op deze berichtgeving van Zalando. Als u zich ietwat beter had verdiept, dan zou u bekend dienen te zijn dat het bedrijf dat achter Zalando zit, te weten Rocket Internet van de gebroeders Samwer, bekend staat om deze strategie. Zij investeren aggressief in diverse start ups of klonen succesvolle start ups en hebben daarbij het beleid om de grootste te worden.
Dat betekent dat zij z.s.m. de dominanste speler willen zijn binnen het marktgebied in dit geval met Zalando in Europa en dat zij de markt "kopen" door naar verhouding gigantisch veel middelen ter beschikking te stellen voor marketing / communicatie, waaronder aan televisiereclames e.d. Daaruit kun je dus niet de conclusie trekken dat de handel vandaag de dag in het algemeen op deze wijze opereert, dat is puur het businessmodel van Rocket Internet om start ups snel te laten groeien en deze klaar te stomen voor een moment van verkoop. Dat kan overigens ook een moment van verkoop zijn terwijl het bedrijf nog verlies draait. Immers de gehele verfijnings- en optimalisatieslag van Zalando zal Rocker Internet overlaten aan een toekomstige eigenaar .
Tuurlijk kunnen we wijzen naar de banken/ financiers welke concepten zoals Zalando overleden met tranches aan financiering, maar feit is dat de markt zich aan het herverdelen is. Zalando is ook heel klein begonnen en zag toen het gat in de markt in 2008, in dit geval schoenenverkoop via internet en daar zijn zij op ingesprongen. Dat had ook een detaillist in de schoenenverkoop kunnen zijn, maar dat was niet het geval. Heel eerlijk gezegd. In Nederland is de laatste 10 jaar ook alles naar verhouding te makkelijk gegaan/ verdient. Je verliest het oog voor de realiteit en daar worden wij nu met zijn allen mee geconfronteerd. Ikzelf ben naast internetondernemer ook actief in de ontwikkeling en het exploiteren van winkelvastgoed en ook daar hebben we met zijn allen, even gechargeerd gezegd, zitten slapen en worden we nu geconfronteerd met de wereld die etail heet, wat zeker zijn weerslag heeft op het winkelvastgoed. We kunnen blijven klagen zoals we de afgelopen 4 jaar al doen of meegaan /meedoen met / onszelf openstellen voor nieuwe ontwikkelingen en onszelf daarmee klaarstomen voor de toekomst.
M.i. is de tweede optie de enige optie!
minder dan 10% verlies in een markt waar met hoge marges wordt gewerkt is toch niet zo slecht voor een jong bedrijf?
Het echte verhaal krijg je natuurlijk pas te zien als je echt in de boeken mag kijken. Er zijn zo veel manieren om omzet en kosten en investeringen voor de buitenwacht mooier of minder mooi te maken dat een oordeel op basis van anonieme bronnen eigenlijk beperkt moet blijven tot het artikel :-/
Noem me ouderwets, maar uiteindelijk blijft het toch niet mogelijk om een bedrijf te runnen wat steeds verlies maakt.
Amazon heeft het uiteindelijk wel gered, dus Zalando misschien ook.
Maar ikzelf zal zeker nooit op zo'n manier mijn bedrijven runnen. Ik hou meer van klein en winstgevend vanaf het begin.
Het marktaandeel dat Zalando verovert is gebaseerd op de allergoedkoopste zijn in combinatie met dure reclame-campagnes. Zodra 1 vd 2 wegvalt zijn de klanten ook weer weg.
De marketingmix bestaat uit product, prijs, plaats en promotie. In de e-commerce is plaats vervangen door logistiek; hoe, tegen welke prijs, op wat voor termijn krijg ik het product bij de klant. Zalando doet alsof dit niets kost (gratis verzenden en retourneren) en vormt o.a. daarom de grootste (en oneerlijke) concurrent van de offline winkel.
Daarbij gaat alle aandacht ook nog eens naar de prijs (de allergoedkoopste) en promotie (klanten schreeuwen van geluk) en wordt het product vergeten. Een duurzaam klantenbestand bouw je m.i. toch anders op.
Maar het is de algemene realiteit. Het aanbod overtreft momenteel de vraag. We leven in tijden van overconsumptie. Men propt liever 2 plofkippen naar binnen....
Als het maar het allergoedkoopste is.
Genadeloos goedkoop. http://www.zdf.de/ZDFmediathek#/beitrag/video/1691356/ZDFzoom:-Gnadenlos-billig
In reactie op Martine, ben het met jou eens dat de crux bij de (in-)efficiëntie van de logistiek (verzenden / retouren) ligt en daarnaast hetgeen ze daarvoor (niet) in rekening brengen. Zalando haalt daarmee veel extra klanten binnen, maar ook een hoop sores op de hals. Er valt in dit geval voor Zalando intern ook een hoop te besparen op tv commercials e.d. , maar zeker ook heel veel voor de handling van de pakketten (uitgaand en inkomend). Dat ze geen duurzaam klantenbestand opbouwen ben ik niet helemaal met je eens. Ze voldoen wel (grotendeels) aan de overige (5 of 7 p's) en daarmee aan de wensen van de klant en de behoefte tot aankopen.
Het is natuurlijk eigenlijk van de zotte dat consumenten klagen over verzendkosten (ik zal toegeven dat ik dat ook soms doe) terwijl het veelal een symbolisch bedrag is van de daadwerkelijke kosten voor verzenden en retourneren.
WE ZIJN VERWENDE CONSUMENTEN!
Het is ook niet echt effectief dat je als consument zijnde 7 maten , 8 kleuren kunt bestellen en gratis thuisgezonden krijgt, vervolgens 1 kledingstuk houdt en de rest kostenloos kunt terugsturen. Daar wordt de consument niet bewuster van.
Dat Zalando de allergoedkoopste is, is in de praktijk zeker niet altijd. Dat is ook een slimme strategie. Communiceren dat je één van de goedekopere partijen bent. Net als Mediamarkt dat doet in haar uitingen. Echter in dat laatste geval zijn de marges veel dunner dan in de fashion, dus daar dient men het wel te hebben van de massa.
Wat dat betreft zijn de marges in o.a. de mode beter en zou men kunnen overwegen om in de eigen webwinkel ook (deels) gratis verzenden en retourneren aan te bieden. De consument merkt het verschil onbewust niet altijd tussen fysiek en online. Zij is namelijk op zoek naar een product- of dientst en wil links- of rechtsom bedient worden. Het is sowieso al verwarrend genoeg dat er verschillende prijzen worden gehanteerd on- en offline voor hetzelfde product.
Het kan niet anders dat een bedrijf van een dergelijke grootte en omzet opstartkosten maakt. Het vermeende verlies is nog geen 10% van de omzet.
Zalando zal het echt niet redden geloof me, steeds meer consumenten realiseren zich dat aankopen van kleding en schoenen gewoon niet werkt online.... Het zijn producten die eerst gepast moeten worden, zijn geen boeken of cd's, en de strategie die zij toepassen met gratis retour sturen et cetera zijn uiteindelijk de nekslag voor dit bedrijf en men wil dit probleem ondervangen door nog meer te expanderen in andere landen echter het retouren percentage zal dan evenredig mee stijgen met alle risico's van dien. En fashion is geen bol.com of een mediamarkt of zo.... Al eens een boek een cd of een wasmachine of tv moeten passen ? Dit zal ze uiteindelijk de kop kosten en liefst zo snel mogelijk want ik kan ook niet online een gerecht proeven bij een top restaurant omdat me dit zo lekker lijkt..... Naarmate meer consumenten gaan snappen, deze trend is nu op gang gekomen, dat het passen van kleding of schoenen online gewoon niet mogelijk is en erggggg teleurgesteld zijn dat het ontvangen product niet aan hun verwachtingen voldoet en vervolgens een hele riedel moeten afwerken om e.e.a retour te sturen, achter je geld aan te moeten zitten zijn we zo van dit soort SF shops af en is iedereen weer blij..... De vraag is niet dat ze omvallen, wanneer vallen ze om en zal waarschijnlijk sneller zijn dan iedereen denkt !
Het is inderdaad een lastige branche waar je te maken krijgt met retourzendingen. Maar dan moet je zorgen dat de retourzendingen minder worden en niet gelijk stoppen met online verkopen. Door combinatie van fysieke winkels en online winkels kunnen kledingzaken meer mensen bereiken dan alleen online.
Maar dat een shop zoals Zalando gaat omvallen vanwege de vele retourzendingen slaat nergens op. Lijkt me niet dat Zalando dan nieuwe EDC laat bouwen. Zalando is wel een klein beetje beschadigd door het nieuws over uitbuiting van medewerkers, maar dat hebben ze zelf gedaan.
nu zijn ze naar de beurs voor vele miljoenen echt een ongelovelojk verhaal.
Dit is een goed verhaal voor een verfilming, ben benieuwd wanneer we het in de Bios zullen zien.