Twinkle | Digital Commerce

Kom net als Tuincentrum.nl tot bloei via online marketingkanalen

2017-05-27
180100
  • 2:32

Hedendaagse online marketing gaat veel verder dan zorgen dat de zoekende consument via een resultaat in Google op uw website terechtkomt. De customer journey laat op een overzichtelijke manier de fases zien die de klant doorloopt voordat hij een product koopt. Hoe kunt u hem per fase triggeren? Jarno Mossou van Zeo legt dit uit aan de hand van een case van Tuincentrum.nl.

Dromen
In de droomfase activeert Tuincentrum.nl de gedachte over de tuin bij consumenten. Dit doet het bedrijf via een radiospot. Ook kan het online inzetten op het zenden van zijn merknaam via Display Advertising op bijvoorbeeld Facebook, bepaalde sites en Youtube. Een krachtige data-analyse en een goede interactie met bezoekers in deze droomfase kunnen de kosten per klant in de volgende fases verlagen.

Onderzoeken
Tuincentrum.nl wordt beter vindbaar door te adverteren op zoekwoorden die gebaseerd zijn op categorieën als tuinplanten, kamerplanten en fruitbomen. Ook is het bedrijf organisch goed te vinden voor nog zoekende consumenten door de juiste inzet van SEO. Tuincentrum.nl wordt door consumenten onthouden dankzij zijn USP’s, in combinatie met de merknaam.

Overdenken
In de derde fase, waarin de consument de resultaten van zijn zoektocht overdenkt, zet Tuincentrum.nl remarketing in. Hij krijgt een op maat gemaakte banner te zien die hem herinnert aan zijn eerste bezoek aan Tuincentrum.nl. Door in deze fase de USP’s en het merk te blijven zenden, zal de klant die in volgende fases nog beter herkennen.

Vergelijken
Heel belangrijk in deze fase is dat u als bedrijf weet wat u onderscheidt van uw concurrenten. Als u in eerdere fases goed zichtbaar bent geweest, dan nemen consumenten uw USP’s mee in hun vergelijking van producten en prijzen. Tuincentrum.nl maakt gebruik van verschillende vergelijkingssites, als Beslist.nl, Google Shopping en Vergelijk.nl. Omdat consumenten in deze fase beter weten wat zij nodig hebben, gebruikt Tuincentrum.nl Google AdWords op specifiekere termen (‘geranium kopen’) om ze naar het juiste product te leiden. Ook zijn er nog kansen in SEO, hoewel er hard gewerkt moet worden om de juiste SEO-punten in te zetten voor +8000 producten.

Kopen
In de koopfase is het net zo belangrijk om transparant te blijven en de consument een veilig gevoel te geven. Ook is het van belang om de bezorging en de belangrijkste USP’s goed neer te zetten. Tuincentrum.nl hanteert bijvoorbeeld een one step checkout. Ook kan Tuincentrum.nl met een SSL-certificaat een nog veiligere verbinding tot stand brengen, wat vertrouwen wekt bij de consument.

Herhalen
In deze fase maakt u van de klant een ambassadeur van uw merk. Tuincentrum.nl zet bijvoorbeeld social media in na het betalen van een order. Ook zijn recensies belangrijk om klanttevredenheid te kunnen laten zien op de website, net als de inzet van e-mailmarketing om klanten opnieuw te activeren. In deze fase is verder remarketing een goed instrument om on top of mind bij de consument te blijven.

Wilt u ook een Digitale Marketing Analyse?
Wilt u, net als Tuincentrum.nl, weten welke kansen er nog liggen voor uw strategie? Ga naar www.zeo.nl/dma en vul uw aanvraag in! Zeo maakt voor iedereen een scan en wie weet staat u in de volgende Twinkle!