iDeal-status.nl maakte gisterochtend via Twitter bekend dat de iDeal-storing van de Rabobank - die al sinds vorige week vrijdag gaande is - was hersteld. Maar uit de markt klonken andere geluiden. ‘Het probleem is nu wel echt verholpen’, zegt Jannemieke Zandee, woordvoerster van Currence/iDeal.
De verwarring van gisteren of de iDeal-storing nu wel of niet was opgelost kwam doordat nog een klein percentage van de betalingen mislukte, laat Zandee deze middag aan Twinkle weten. ‘Het probleem is nu verholpen en de status is weer vrijwel 100 procent.’
Opmerkelijke constatering
De site iDeal-status.nl, die al vroegtijdig liet weten dat het probleem was verholpen, is opgericht door professionals en bedrijven uit de betaal- en e-commerce wereld, waaronder spelers uit de Twinkle100. ‘Dit initiatief is ontstaan uit de opmerkelijke constatering van het aantal storingen dat binnen het bancaire netwerk van het betaalprotocol iDeal optreden’, zo meldt de site. Het percentage van de door consumenten gestarte iDeal-betalingen die daadwerkelijk worden betaald (conversie) op iDeal-status.nl schommelt bij de Rabobank nog rond de 80-85 procent. Zandee kan niet aangeven waarom het percentage op deze site momenteel lager ligt: ‘IDeal-status.nl is geen site van ons. Via ons systeem zien we een score van nagenoeg 100 procent.’
Ook op de vraag wat de reden was van deze langdurige storing moest ze het antwoord schuldig blijven. ‘Daarvoor moet je bij de Rabobank zijn’, geeft ze aan. Maar de Rabobank geeft juist aan dat men bij vragen over de storing bij iDeal moet zijn, getuige de onderstaande tweet van de Rabobank als reactie op een vraag waarom er niet op storingsvragen met betrekking tot iDeal wordt gereageerd:
Eerdere storingen
Het is niet de eerste keer dat de Rabobank last heeft van een storing met het populairste online betaalsysteem. Begin vorig jaar was het al goed raak, toen Rabobank met een storing kampte die er een dag later voor zorgde dat heel iDeal werd platgelegd. Maar ook recenter, zoals afgelopen september, was internetbankieren via zowel de computer als via de smartphone onbereikbaar en eind oktober viel het hele internetbetaalverkeer via Rabobank tijdelijk stil.
Afspraken
Ook andere banken stoeiden de afgelopen tijd met deze problemen. Zo hadden SNS, ASN en Regiobank eind oktober en begin deze week nog last van iDeal-storingen. Een grote bron van ergernis onder consumenten en webwinkeliers, schreef de Telegraaf gisteren. Volgens webshophouders voeden banken die ergernis nog eens door slechte informatievoorziening tijdens storingen in het betaalsysteem. Branchevereniging Thuiswinkel.org wil nu afspraken over de afwikkeling van storingen, de gegarandeerde tijd dat iDeal storingvrij moet zijn en over de onderhoud van het systeem. Directeur Wijnand Jongen laat via zijn blog weten dat er in december afspraken staan met de banken om de problemen rond iDeal aan te pakken.
verleden jaar hadden we ook veel mislopers tijdens de feestaankopen, dus maak je borst maar nat. Ideal en de banken heben gewoon lak aan je.