De Financiele Telegraaf bericht dat webwinkels balen van het niet beschikbaar zijn van iDeal. Volgens de Telegraaf mislukken met enige regelmaat transacties, is iDeal niet bereikbaar of vinden er onderhoudswerkzaamheden plaats op tijden dat heel Nederland online is.
Vorige week probeerde ik wat vroege Sinterklaascadeautjes te betalen, maar ging mijn iDeal transactie op het laatste moment niet door en lag ik eruit. Ook internetbankieren geeft regelmatig niet thuis, wat voor velen de gedachten verder voedt dat er met iDeal iets mis is. Zo kreeg ik vorige week rond de klok van zevenen doodleuk terug te horen dat internetbankieren niet beschikbaar was. Vanwege onderhoudswerkzaamheden notabene!
Volgens eigen zeggen van de banken valt het met de beschikbaarheid van iDeal wel mee. Currence, namens de banken eigenaar van alle Nederlandse betaalproducten, geeft aan dat de over de afgelopen periode de beschikbaarheid van iDeal 100% is aan de zijde van de banken van de webwinkels en 99% aan de zijde van de banken van consumenten die iDeal gebruiken. Niks aan het handje dus, zou je zeggen. Het probleem is echter wat ingewikkelder, want iDeal ligt er zelden helemaal uit. Da’s overigens maar goed ook. Maar wat steeds vaker lijkt te gebeuren is dat een bepaalde groep van klanten van een bank iDeal niet bereikbaar . Daarmee ligt iDeal er dus niet helemaal uit, maar heeft een grote groep van consumenten en webwinkels wel degelijk last van het niet beschikbaar zijn van iDeal.
Met de banken staat overleg op stapel in december om deze en andere problemen rond iDeal aan te pakken. Thuiswinkel.org wil afspraken over beschikbaarheid, notificatie van webwinkels én consumenten vastleggen. Ook wil het afspraken maken over onderhoud en back-up systemen die er voor moeten zorgdragen dat in een 24-uurs economie er altijd en overal online betaald kan worden. Ook met iDeal.
wij als web winkel zijn steeds de klos het gebeurt steeds vaker.
ik weet ook niet of je dit tegen kan houden.