Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken Phonextra.nl

2017-05-27
180101
  • 3:28

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor één van de aanmeldingen: Phonextra.nl.

De adviezen van de SEO-dokers zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Specifiek
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is in de basis heel eenvoudig: optimaliseer elke pagina voor niet meer en niet minder dan één zoekterm. Natuurlijk is een nuance op z’n plaats (denk aan synoniemen, enkelvoud, meervoud en dergelijke), maar in de basis geeft elke pagina van een site antwoord op één zoekvraag. Deze focus is een belangrijk verbeterpunt voor Phonextra.nl. Kijk alleen al eens naar de paginatitel (<title> element) van de homepage:



Naast het feit dat de title te lang is - hou ongeveer zeventig karakters aan, inclusief spaties – probeert de site om op veel verschillende zoektermen te optimaliseren: Telefoon Accessoires, iPhone 4 hoesjes, Cases, Covers, Screenprotector - Samsung Galaxy S, iPad2, iPod Touch, HTC, LG en Nokia. Zorg dat er voor al deze individuele zoektermen een eigen pagina is en optimaliseer die pagina voor de specifieke zoekopdracht. Een betere title voor de homepage zou bijvoorbeeld zijn: ‘ Telefoon Accessoires - Vandaag besteld, morgen thuis – Phonextra.nl’ . Dit maakt namelijk duidelijk wat Phonextra.nl is: specialist in telefoonaccessoires. In plaats van ‘Vandaag besteld, morgen thuis’ is het ook een optie om de specialistenrol verder te claimen. Probeer dus niet met de homepage op verschillende zoektermen te scoren, maar gebruik daar aparte pagina’s voor.

Match zoekvraag met aanbod
Op specifieke pagina’s heeft Phonextra.nl ook nog winst te boeken. Bekijk bijvoorbeeld eens deze pagina:



De paginatitel en de hoofdkop doen vermoeden dat de pagina over de Samsung Galaxy S3 gaat. Maar de pagina gaat over accessoires voor dit toestel. Zorg dan ook dat deze pagina daarvoor is geoptimaliseerd (kanttekening: dit gaat op een aantal pagina’s al wel goed).

Hoe specifieker, hoe beter
Belangrijker zijn misschien nog wel de specifieke zoektermen, zoals ‘Samsung Galaxy S3 oplader’ of ‘iPhone 4 hoesjes’. Daar wordt veel op gezocht en daar heeft Phonextra.nl ook content voor. Maar de site biedt hiervoor in veel gevallen geen aparte pagina’s aan. Gemiste kans. Afhankelijk van het aantal zoekopdrachten kun je nog verder gaan. Zo wordt er elke maand gemiddeld ruim tweehonderd keer gezocht op ‘leren hoesje iPhone 4’. Onder de ‘iPhone 4 hoesjes’ pagina is er dus nog bestaansrecht voor een specifieke pagina met leren hoesjes voor de iPhone 4. Als u de site bekijkt, ziet u wellicht dat er wel een aanbod leren iPhone 4 hoesjes te vinden is op Phonextra.nl. Dat klopt. Maar de site genereert geen aparte pagina en Google ziet geen mooi overzicht van leren iPhone 4 hoesjes zoals een gebruiker dat kan zien.



Paginering
Verder gekeken naar de techniek is er te zien dat er - zoals in bijna elke webshop - sprake is van paginering: content wordt verdeeld over meerdere pagina’s. Voor SEO levert dit een aantal problemen op, waaronder duplicate content en het verspillen van linkwaarde. Phonextra.nl lost dit onjuist op met een canonical tag :



Specifiek voor Phonextra.nl zorgt deze implementatie er zelfs voor dat sommige productpagina’s niét in Google te vinden zijn. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Deze problemen zijn opgelost wanneer de site gebruikmaakt van de linkelementen rel=”prev” en rel=”next”. Meer informatie hierover vindt u hier.

Concurrent van uzelf
Last but not least is Phonextra.nl aan het concurreren met zichzelf. Zo zijn er bijvoorbeeld losse sites gelanceerd voor iPhone-accessoires (Iphone-xtra.nl) en Samsung-accessoires (Samsung-accessoires.nl). Hiermee concurreert Phonextra.nl met zichzelf. En dat is zonde. Voeg alles samen op één domein en zorg ervoor dat het domein autoriteit wordt op het gebied van telefoonaccessoires. In de vorige twee edities (Twinkle 6-2012 en Twinkle 7-2012) kunt u meer lezen over het vergroten van de autoriteit.

Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokters op Twitter.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2012.