Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken Kleineschatten.nl

2017-05-27
180101
  • 3:51

De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor één van de aanmeldingen: Kleineschatten.nl.

Tekst: Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Inrichting winkel
Kleineschatten.nl is een winkel met hippe producten voor kinderen. Het aanbod loopt uiteen van kinderkleding, tassen en koffers tot behang en speelgoed. Alle producten in de winkel zijn gericht op kinderen, maar voor een zoekmachine die niet direct de uitstraling van de website ziet en begrijpt, kan een categorie als badkamerproducten ook te maken hebben met douchecabines, wc’s of kranen. Deze artikelen zijn echter niet terug te vinden in de winkel. De producten die wel worden aangeboden zijn onder andere zeepjes, kindertandenborstels en washandjes.

Inhoud pagina
Binnen de categorie badkamerproducten vind je op het moment van schrijven geen omschrijving van de inhoud. De title vertelt weinig over de inhoud en de description is algemeen en voor elke pagina gelijk.



De kop van de pagina wordt niet met een <h1> aangeduid in de broncode van de pagina, dus is deze voor zoekmachines ook niet als paginakop te herkennen.

Dubbelop
De pagina met badkamerproducten voor kinderen is direct te benaderen op het adres Kleineschatten.nl/home.php?cat=251. Dit adres is niet gebruiksvriendelijk in de communicatie, het geeft geen beschrijving van de inhoud en is daarom ook niet ideaal vanuit SEO-perspectief. Dezelfde pagina is overigens ook te benaderen op Kleineschatten.nl/home.php?cat=251&sort=price&sort_direction=0

Beide adressen zijn door Google opgenomen in de index, waardoor je twee keer dezelfde pagina in de zoekresultaten van Google krijgt.



Welke pagina moet Google weergeven bij een zoekopdracht naar badkamerproducten? Dat is onduidelijk. En dus niet goed voor je zichtbaarheid in Google.

Techniek
Op de techniek achter de website is ook wel wat aan te merken. Een controle bij het W3C (zie Validator.w3.org) laat voor de pagina met badkamerproducten 118 fouten en 2 waarschuwingen zien. Dit zijn voornamelijk slordigheden. Wat nu? In de ideale situatie is de indeling van een webwinkel een afspiegeling van het zoekgedrag van de doelgroep. Daarnaast zijn de pagina’s in de winkel uniek, specifiek en omschrijvend en is de techniek netjes op orde.

Actieplan
Er valt dus wel wat te verbeteren aan Kleineschatten.nl. Belangrijk is dat dit in de juiste volgorde gebeurt. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om de techniek te verbeteren, wanneer de content en indeling van de website niet aansluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. Voer je de acties in de juiste volgorde uit, dan haal je ook het meeste rendement. Het actieplan voor Kleineschatten.nl ziet er als volgt uit:

Doelgroepanalyse en structuur
Wie is je doelgroep? Waar zoeken ze naar en welke woorden gebruiken ze daarvoor? Op basis van deze antwoorden kun je een indeling gaan maken van de website. Belangrijkste punt van aandacht voor Kleineschatten.nl is het specifiek zijn in de benaming van categorieën. Rubrieken als ‘muziek’, ‘badkamerproducten’ en ‘buiten’ zijn te algemeen en dekken niet de lading van de inhoud. Meer informatie over hoe je tot een succesvolle sitestructuur kunt komen, is te lezen in Twinkle 4-2011 of via Twinklemagazine.nl/sitestructuur.

Content op de pagina’s
Staat er een structuur die een goede afspiegeling is van het zoekgedrag van de doelgroep, dan kan de content worden aangepakt. Schrijf voor elke pagina een unieke title en description die de inhoud omschrijft en uitnodigt om vanuit een zoekmachine door te klikken. Voor de title heb je ruimte voor zeventig tekens. Begin de title altijd met het belangrijkste zoekwoord voor die pagina. Voor de description heb je ongeveer 160 tekens. Schrijf een korte inleiding voor de productoverzichtpagina, waarmee je de productcategorie omschrijft. Gebruik het <h1> html-element voor de paginakop.

Techniek
Ondanks dat er het nodige verbeterd kan worden, zijn er geen technische beperkingen die een zoekmachine tegenhouden. Wanneer de structuur en content op orde zijn, kan op dit onderdeel nog wel veel winst worden gerealiseerd. Herschrijf bijvoorbeeld de adressen van de pagina’s, zodat deze de inhoud weergeven. Zoals: Kleineschatten.nl/badkamerproducten.html. Stuur de oude adressen met een 301 redirect door naar de nieuwe adressen. Gebruik een canonical tag voor eventuele variaties op een adres, die bijvoorbeeld worden veroorzaakt door sorteringen. Uitleg over deze tag is terug te vinden in Twinkle 3-2011 of via Twinklemagazine.nl/canonical. Bouw de html-code zo op dat deze semantisch correct is. Zorg dat JavaScript en de CSS-code zo veel mogelijk gescheiden zijn van de html.

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.
____________________

Eduard Blacquière, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2011.