Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters onderzoeken Dako-verlichting.nl

2017-05-27
180101
  • 4:08

De SEO-dokters van Twinkle geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor Dako-verlichting.nl.

Tekst: Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan

De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke website, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.

Dubbele content
Veel webshops kampen met het probleem ‘duplicate content’. Vandaar nogmaals de aandacht hierop, inclusief een nieuwe oplossing van Google. Dubbele content is om een aantal redenen een probleem voor een website. Allereerst heeft Google meer moeite om te bepalen welke pagina het belangrijkste is en daarom in de zoekresultaten moet verschijnen. Hierdoor loopt u het risico dat u niet of nauwelijks vindbaar bent met de pagina’s die hier last van hebben. Anderzijds bepaalt Google van elke pagina de autoriteit. Deze autoriteit is een factor in het algoritme en bepaalt dus voor een deel op welke positie u komt te staan. Een hogere autoriteit levert meer kans op een goede positie. Als dezelfde content op meerdere pagina’s staat, wordt die autoriteit dus ook over meerdere pagina’s verdeeld. Dit zorgt ervoor dat elke pagina op zichzelf minder autoriteit krijgt dan wanneer u slechts één pagina heeft met die content. Uiteindelijk zorgt dit dus voor minder goede posities, wat resulteert in minder bezoekers en dus minder omzet.

Sortering en filters
Dubbele content op Dako-verlichting.nl wordt onder andere veroorzaakt door de sorteermogelijkheden. U kunt de categorieën bijvoorbeeld sorteren op positie, naam en prijs. De inhoud van de pagina’s blijft grotendeels gelijk terwijl er wel meer url’s komen. Zo zijn http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting.html?dir=asc&order=position en http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting.html bijna volledig aan elkaar gelijk.

Ook is er dubbele content door de filters. Het is namelijk mogelijk om te filteren op categorie, fabrikant, prijs en kleur. Maar deze filters zorgen - net als bij de sorteermogelijkheden - voor dubbele content. Bijvoorbeeld: de inhoud van http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting/buitenverlichting-sokkels-en-palen.html en http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting.html?cat=98 zijn aan elkaar gelijk.

Oplossing
De oplossing voor beide problemen is de canonical tag. Met de canonical tag is het mogelijk om een zoekmachine te vertellen wat het originele adres van een pagina is. Zo geeft een canonical tag aan dat de pagina http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting.html?cat=98 gelijk is aan http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting/-buitenverlichting-sokkels-en-palen.html, maar dat deze laatste url de meeste autoriteit moet ontvangen. Zo kunt u voorkomen dat identieke pagina’s van uw website met elkaar gaan concurreren voor een positie in de gratis resultaten. Daarnaast versterkt u ook nog eens de belangrijkste pagina, waardoor de resultaten in de zoekmachines worden verstevigd.

Paginering
Dubbele content wordt ook veroorzaakt door paginering. Webshops verspreiden het assortiment bij veel categorieën over meerdere pagina’s. Dit gebeurt vaak om het overzichtelijk te houden voor de gebruiker. Maar voor zoekmachines zorgt deze paginering voor bijna unieke content. Dit vermindert dus uw kansen in Google. De metadata, headers en tekst zijn namelijk gelijk op de eerste en de volgende pagina’s binnen een categorie. Ook de categorieën van Dako-verlichting.nl hebben hier last van. Dit vermindert de kans op een goede vindbaarheid op categorieniveau.

Nieuwe codes
Om ervoor te zorgen dat u geen last krijgt van dubbele content op categorieën, die bestaan uit meerdere pagina’s, heeft Google een nieuwe oplossing gelanceerd: de codes rel=prev en rel=next. Dit stukje code vertelt tegen Google dat de zoekmachine op een vervolgpagina in een categorie is. De autoriteit van die pagina (?p=2, ?p=3, etc.) wordt gegeven aan de eerste pagina van die categorie. Dit stukje code moet worden geïntegreerd met de linkjes naar de diverse pagina’s. Bijvoorbeeld: op http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting.html?p=2 kunt u aan de link naar http://www.dako-verlichting.nl/-buitenverlichting.html ‘rel=prev’ toevoegen. Daarmee zegt u tegen Google: als je die link volgt, kom je op de vorige pagina in deze categorie. Aan de link naar http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting.html?p=3 kunt u ‘rel=next’ toevoegen. Daarmee zegt u: als je die link volgt, kom je op de volgende pagina in deze categorie. Daarbij moeten nog een paar kanttekeningen worden geplaatst:
•    De eerste pagina in de categorie is ook bereikbaar via ?p=1. Bijvoorbeeld http://www.dako-verlichting.nl/-buitenverlichting.html en http://www.dako-verlichting.nl/buitenverlichting.html?p=1. Deze laatste moet ook worden voorzien van de eerder besproken canonical tag.
•    De eerste pagina in de categorie heeft uiteraard geen ‘rel=prev’. Alleen een ‘rel=next’.

Productomschrijvingen
Consumenten die al ver in het aankoopproces zijn, zoeken vaak heel gericht. Bijvoorbeeld op typenummer of merk plus typenummer. Deze zoekvraag wordt beantwoord op de pagina van het specifieke product. Een een-op-een match vergroot de kans op een conversie. Om vindbaarheid op productpagina’s te realiseren is het noodzakelijk om unieke productomschrijvingen te hebben. Op Dako-verlichting.nl zijn veel productomschrijvingen te vinden. Deze content is alleen niet uniek. Dit is een grote gemiste kans op betere en relevante vindbaarheid. En dus meer bezoekers en omzet.  Voor een betere vindbaarheid op productniveau is het belangrijk om de productomschrijvingen uniek te maken. Uniek van elkaar binnen uw eigen website, maar ook uniek ten opzichte van uw concurrenten. Veel concurrenten kopiëren alleen maar de productomschrijving die ze krijgen van de leverancier. Doe dit dus niet.

____________________

Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.
____________________
 
Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2011.