Twinkle | Digital Commerce

Mango ziet toekomst in afhaalpunten

2017-05-27
180101
  • 1:52

Mango wil externe afhaalpunten gaan inzetten om de dienstverlening voor webshoppers te verbeteren. ‘Ik geloof in packstations’, zei e-commerce manager Roger Graell vandaag op het congres Logistiek & E-commerce.


Graell geeft leiding aan de online verkoopactiviteiten van Mango. De Spaanse kledingketen heeft webwinkels in 14 talen, waaronder Nederlands, en verscheept orders naar zo’n veertig landen.

Verpakt verscheept
Mango verzendt het gros van de online gekocht items direct vanuit zijn magazijn in Barcelona naar klanten. Orders van Nederlandse shoppers bijvoorbeeld worden al in Spanje voorzien van een mooie verpakking. ‘Het voordeel van een centraal warehouse is dat je alles kunt aanbieden, voor klanten uit verschillende windstreken’, motiveert Graell.

Opschalen
Een nadeel, erkent de Spanjaard, is dat Mango met de huidige supply chain niet kan opschalen naar same day delivery, een service die sommige Britse kledingketens bijvoorbeeld al bieden. ‘Maar we weten dat onze klanten tevreden zijn met onze huidige dienstverlening. Mochten hun eisen veranderen, dan zullen we kijken of we zaken anders moeten aanpakken. We zouden inderdaad online kunnen laten bestellen uit winkelvoorraden, maar daar zijn nu geen concrete plannen voor.’

Packstations
Same day delivery staat dus niet hoog op Mango’s logistieke agenda, levering via externe afhaalpunten wel. Graell: ‘We zien dat steeds meer vrouwen fulltime zijn gaan werken. Daar moeten we op inspelen en dat willen we doen door met pick-up points te gaan werken. Ik geloof bijvoorbeeld echt in packstations (onbemande kluisjeswanden, red.), zoals DHL die duizenden heeft staan in Duitsland.’

Tablets in de winkel
Mango biedt shoppers al even de optie om online bestelde producten op te halen in de winkel (click & collect), maar Graell ziet daar dus graag extra opties bijkomen. ‘Hoe meer, hoe beter.’ Mango startte enige tijd geleden met een andere vorm van cross-channeling: in steeds meer van de ruim tweeduizend fysieke winkels, waaronder een aantal Nederlandse, kunnen bezoekers op tablets online bestellen.

Wehkamp.nl, V&D, Amazon en Zalando
Mango boekte afgelopen jaar 36,2 miljoen euro omzet uit e-commerce, 70 procent meer dan in 2010. Dit jaar verwacht het Spaanse concern 70 miljoen euro webomzet te kunnen noteren. Mango verdient zowel via eigen als andermans verkoopkanalen aan e-commerce. Dit voorjaar sloot het bedrijf een overeenkomst voor verkoop op Wehkamp.nl. De kleding is ons land ook te koop bij V&D, daarbuiten onder andere bij Amazon en Zalando.